Magknipen verkar släppa med NANs H.A.1

Var hos bvc-sköterskan igår. Mätte och vägde lillan. Hon hade gått upp 360gr, så nu väger hon prick 4kg...inte illa :) sedan förra veckan och vuxit närmare 2cm till hela 52,5cm. Inte konstigt hon varit lite extra hungrig kanske. Jag tog upp att vi inte tyckt att vare sig minifomdropparna eller sempers magdroppar hjälpt mot hennes magknip på kvällarna och nätterna. Igårnatt sov jag inte mycket alls. Känns som om jag går på knäna emellanåt. Hinner inte äta och får inte sova mer än kanske två - fyra timmar per dygn. Ja, sambon min han är inte piggare han. Men det känns som att jag ständigt har mitt lilla hjärta intill mig. Jag skulle bara behöva få en liten liten paus så jag själv kunde få i mig någon mat och kanske sova en liten stund utan att vakna var och varannan minut. Bara en liten stund hade gjort så mycket. Jag känner mig hemsk när jag sitter och gråter av utmattning samtidigt som jag ammar. Jag är ju jätte lycklig men så trött och frustrerad över att jag inte kunnat hjälpa lillan med hennes magont.

Igår följde min syster med mig till BVC för älsklingen jobbade och jag kände mig lite matt och så så det var skönt att ha henne med mig. Igår natt frös jag, kände mig helt vimmelkantig och näsblodet har kommit tillbaka. Jag har även haft ont i magen men jag ska ju på återbesök hos min barnmorska om 2 veckor så då kollar de ju upp mig. Kanske är det utmattningssymtomen som återkommit. Jag mådde ju så här de första dagarna på BB då jag inte fått sova. Jag hoppas iallafall att det beror på det så det inte är något annat.
Bvc-sköterskan frågade hur allt gått och jag svarade ärligt att jag håller på att bryta ihop emellanåt. Att jag inte hinner laga någon mat till mig själv, att jag knappt inte får sova för att lillan har sådan magknip på kvällar och ibland nätterna igenom. Det finns inget som är så frustrerande när ens barn gråter hysteriskt och det inte hjälper vad du än gör. Det gör ont i hela mig. Både jag och älsklingen har försökt med allt. Massage, bengymnastik, jag tänker på vad jag äter (ja, det jag hinner få i mig vill säga ;)) Jag ligger ner och ammar på nätterna så att mjölken inte ska rinna till så fort att hon sväljer luft, Vi ger henne minifomdroppar innan varje måltid och sempers magdroppar varje morgon. Men detta har alltså inte hjälpt. Hon stånkar och vrider sig och blir emellanåt stel som en pinne när hon försöker bajsa. Men det kommer bara en massa luft. Ibland släpper det och då bajsar hon ner många blöjor på raken inklusive kläderna hon bär och oss.:D Ha,ha det gör ingeting!
 Direkt efteråt så är hon så nöjd att knipen släppt men sen så kommer det igen. Så här håller det på. Så nu från igår så ska jag försöka med att byta ut ett av måltiderna med modersmjölkersättningen NAN H.A. 1 som ska hjälpa magen lite på traven och få igång tarmarna.  Jag gav henne den första flaskan igår kväll. Och inatt har hon inte haft några problem med gaser. Vi skulle fortsätta med att ge henne dropparna ett tag för att man ska se om ersättningen ger resultat. Det verkar som att det gjorde det och det vore ju helt underbart. Då slipper hon få så ont. Det ska alltså räcka med att vi ger henne det innan kvällen och sedan fortsätta som vanligt med ammningen. Det vore ju verkligen toppen om det funkar.
Om det nu inte skulle hjälpa så ska jag sluta med allt som har mjölkprotein. Alltså allt som innehåller mjölk. Inte ens soya mjölk får intas. Det är en stor procedur att gå igenom men jag gör vad som helst för att lillan ska må bra. Jag vill inte sluta amma för jag vet ju att det är så nyttigt för dem och sen så är det en fantastisk upplevelse. Igår fick jag sätta mig akut och amma i bilen. Ha,ha tur jag hade en liten filt så jag kunde dölja bröstet lite. Huvudsaken är ju att hon mår bra. Man gör ju allt vad man kan för de små miraklen. När hon var mätt och belåten så åkte vi; jag ,Alva och min syster och hennes två döttrar till Babyproffsen för att inhandla ett babygym som man kan fästa på bilstolen, samt babysitten.
Sen åkte vi och handlade lite mat. Men efter den utflykten var jag helt slut i kroppen och svetten bara rann och jag hade svårt för att gå. När jag väl var hemma igen så lyckades jag tillslut värma upp lite köttsoppa till mig. Då var klockan 19 och jag hade inte ätit sedan morgonen. Inte bra. Jag försöker att få i mig mat så att hon får i sig bra med näring.

Idag har allt kännts lite lättare i sinnet. Det är som älsklingen uttryckte sig i morses: att "nu känns det inte alls jobbigt att gå upp mitt i natten och byta blöja, och rapa lillan efter att du ammat henne. Nu när hon inte skrikit hela natten. "
Hon har varit så nöjd och då känns allt så mycket bättre. Så jag fick frukost på sängen och sedan gjorde  jag iordning lillan, ammade , bytte blöja och gjorde alla hennes morgonbestyr. Vi låg i sängen lite och sjöng och myste. Sen satte jag henne i bärselen och passade på att gå ner till tvättstugan. Visst kroppen värker och jag är rädd att migränen är på gång, men vi måste tvätta. Nerspydda, nerbajsade kläder, nermjölkade lakan...ha,ha ja man känner sig inte så fräsch när mjölken bara rinner till hela tiden. Sen ska jag försöka dammsuga lite , diska och kanske laga lite mat. Hoppas, hoppas att jag orkar. Jag måste hinna vila lite också. Men vet inte hur jag ska få ihop det då. För när älsklingen kommer hem från jobbet får vi samtidigt besök av hans brorsdotter. Då vill man ju inte gå och lägga sig. Ska bli jättekul att träffa henne och så får Alva äntligen träffa sin kusin från sin pappas sida. :)

Min whiplashvärk har försämrats avsevärt och det känns som om hela nacken håller på att stelna till , för att inte tala om värken i axelpartiet, korsryggen och den ständiga huvudvärken som verkar gå åt migränhållet. Jag måste försöka få till lite tid, så att jag kan gå till min sjukgymnast för det här håller inte. Det känns som om jag håller på att bli lika dålig i kroppen igen som jag var strax efter andra bilolyckan. Det är ju viktigt att jag gör allt i min makt för att hålla ordning på min kropp, särskillt nu med alla extra lyft man gör.
Jag försöker bära lillan i bärsjalen och i bärselen för att avlasta ryggen emellanåt. Men att lägga ifrån mig henne det vill jag inte. Ja, visst när hon sover så lägger jag henne i hennes säng. Men det är bara på dagtid på mornarna och på kvällarna vill jag ha henne tätt intill mig och bara gosa och njuta av att fått blivit mamma. För det finns inget bättre än att sitta och snosa sin egen lilla bebis i pannan. Jag bara älskar henne såååå mycket. Närheten är ju så viktig dessutom. Aldrig att jag skulle gå miste om den.

Igår log hon ett stort och härligt leende mot mig, det leendet gick rätt in i hjärtat. Det är ju faktist mot pappan sin hon brukar avfyra sina bedårande leenden. Visst får jag några små söta men mot honom ler hon stort. Men igårkväll då äntligen. Sen hade vi vårt första lilla mor och dotter samtal. Hon låg där så sött och tittade på mig med sina stora vackra ögon och försökte sig på några ljud. Ett minne jag för alltid kommer bära med mig.



Nej, nu ska jag gå och snosa lite på min lilla dotter.
Tjingeling!
Minifom

Minifom®

Orala droppar

100 mg/ml

Observera att läkaren kan ha ordinerat läkemedlet för annat användningsområde och/eller med annan dosering än vad som står här. Följ alltid läkarens ordination.

Vad innehåller Minifom?

1 ml innehåller: Verksamt ämne: Antifoam M 100 mg (motsvarande dimetikon 94 mg och kolloidal kiseldioxid till 100 mg).

Övriga innehållsämnen: kaliumsorbat (konserveringsmedel E 202), metylparahydroxibensoat och etylparahydroxibensoat (konserveringsmedel E218 och E214), glycerol, karmellosnatrium, glycerolmonostearat, polysorbat 60, citronsyra, vatten.

Hur verkar Minifom?

Gasansamlingar i mag-tarmkanalen anses vara en av huvudorsakerna till spädbarnskolik.

Minifom lindrar kolikbesvären genom att bryta ner skum och bubblor som orsakas av nedsvald luft. Minifom verkar direkt på gasansamlingarna i mag-tarmkanalen och tas inte upp av kroppen.

Full effekt av Minifom fås först efter ett par dygns behandling.

 

Minifom används också för att bryta ner det störande skummet i magsäck och tjocktarm så att man får fri sikt vid gastroskopi (undersökning av magsäcken med ett speciellt instrument) och dubbelkontraströntgen (en speciell röntgenmetod).

Innehavare av försäljningstillstånd

GlaxoSmithKline Consumer Healthcare AB

c/o Baker & McKenzie Advokatbyrå

Box 5719

114 87 Stockholm

Information lämnas av

Sofus Stockholm Consulting AB

Västmannagatan 4

111 24 Stockholm

Tel: 08-21 54 45

När används Minifom?

Minifom används vid spädbarnskolik.

Minifom används även vid förberedelse vid gastroskopi (undersökning av magsäcken med ett speciellt instrument) samt som hjälpmedel vid s k dubbelkontraströntgen (en speciell röntgenmetod) av magsäck och tjocktarm.

När ska du inte använda Minifom?

Du ska inte använda Minifom om du är överkänslig för dimetikon, kolloidal kiseldioxid eller för något av de övriga innehållsämnena.

Graviditet

Inga kända risker vid användning under graviditet.

Amning

Minifom passerar inte över i modersmjölk.

Trafik och maskiner

Ej relevant.

 

Viktig information om några innehållsämnen i Minifom

Minifom orala droppar innehåller metylparahydroxibensoat och etylparahydroxibensoat (konserveringsmedel) som kan ge allergisk reaktion (eventuellt fördröjd).

Doseringsanvisning

Spädbarnskolik: 10 droppar ges med sked före varje måltid.

(10 droppar=0,3 ml)

Skaka flaskan före användning.

Om det inte blir någon förbättring inom 2-3 dagar bör läkare kontaktas.

Annan dos enligt läkares föreskrift.

Vid gastroskopi tas Minifom på sjukhuset där sjukvårdspersonal kan lämna närmare information.

Vad ska du göra om du tagit för stor dos?

Om du fått i dig för stor dos läkemedel kontakta alltid läkare, sjukhus eller Giftinformationscentralen (tel 112) för bedömning av risken samt rådgivning.

Förvaring och hållbarhet

Förvaras vid 2-8°C (i kylskåp). Flaskan kan förvaras i rumstemperatur under användningstiden, upp till 1 månad.

 

Används före utgångsdatum som står på förpackningen.

 

Överbliven eller för gammal medicin bör lämnas till apotek för förstöring.

källa:http://www.apoteket.se/privatpersoner/


Sempers magdroppar


Semper Magdroppar
Från födseln

Semper Magdroppar är en oljelösning med aktiv bakteriekultur. De innehåller Lactobacillus reuteri som håller magen i balans och som kan ha en lugnande effekt på oroliga små magar. Droppas i mat eller dryck till barn från födseln.
Lactobacillus reuteri* är en naturlig mjölksyrabakterie som uppfyller WHO:s krav för probiotika. Lactobacillus reuteri hjälper till att upprätthålla en balanserad mikroflora i magen. I ett antal kliniska studier har Lactobacillus reuteri visat sig vara säker för barn och ha klinisk nytta vid bl. a. småbarnsdiarré, småbarnseksem och småbarnskolik.

Aktiva bakterier:
100 miljoner levande Lactobacillus reuteri per 5 droppar.

Övriga ingredienser:
Vegetabilisk olja (solros, kokos-palmkärna), kiseldioxid. 

Vad är probiotika? 
Probiotika är enligt WHO's definition "levande mikroorganismer som när de intas i tillräcklig mängd kan ge hälsoeffekter hos individen".  Ordet probiotika betyder "för liv" i motsats till antibiotika som betyder "mot liv".

*Skyddad av patent och patentansökningar nr. EP0357673, WO2005/117532, NO301430 och EP0923293.

Hur gör jag?

Användning:
5 droppar 1 gång per dag. Skakas väl före användning. luta flaskan ungefär 45 grader så bildas dropparna sakta. Dropparna kan ges i mat eller i dryck.

Förvaring:
Kylförvaras, 2-8°C. Produkten är packad i skyddande atmosfär.

Semper Magdroppar
Från födseln

Semper Magdroppar är en oljelösning med aktiv bakteriekultur. De innehåller Lactobacillus reuteri som håller magen i balans och som kan ha en lugnande effekt på oroliga små magar. Droppas i mat eller dryck till barn från födseln.
Lactobacillus reuteri* är en naturlig mjölksyrabakterie som uppfyller WHO:s krav för probiotika. Lactobacillus reuteri hjälper till att upprätthålla en balanserad mikroflora i magen. I ett antal kliniska studier har Lactobacillus reuteri visat sig vara säker för barn och ha klinisk nytta vid bl. a. småbarnsdiarré, småbarnseksem och småbarnskolik.

Aktiva bakterier:
100 miljoner levande Lactobacillus reuteri per 5 droppar.

Övriga ingredienser:
Vegetabilisk olja (solros, kokos-palmkärna), kiseldioxid. 

Vad är probiotika? 
Probiotika är enligt WHO's definition "levande mikroorganismer som när de intas i tillräcklig mängd kan ge hälsoeffekter hos individen".  Ordet probiotika betyder "för liv" i motsats till antibiotika som betyder "mot liv".

*Skyddad av patent och patentansökningar nr. EP0357673, WO2005/117532, NO301430 och EP0923293.

Hur gör jag?

Användning:
5 droppar 1 gång per dag. Skakas väl före användning. luta flaskan ungefär 45 grader så bildas dropparna sakta. Dropparna kan ges i mat eller i dryck.

Förvaring:
Kylförvaras, 2-8°C. Produkten är packad i skyddande atmosfär.

 källa: http://barn.semper.se/

NAN H.A. 1

NAN H.A1 är en speciell ersättning som kan ges från födelsen där proteinerna är delvis sönderdelade (hydrolyserade) och där man också tillsatt probiotika, det vill säga "snälla" bakterier, Bifidobakterium lactis. Den anges förebygga spädbarnseksem  och vara bra mot "besvärliga magar".

HIttade inte mer information utan att behöva bli medlem på Nestles hemsida. Kankse borde bli det.

If i wanna here from an asshole, i fart!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0