Angående tarmcancer

Fick brev från läkaren igår:

" Hej
Jag har tagit efter dr ........ och granskat svaret på ultraljud. Man såg inga sjukliga förändringar över huvud taget, men man kan på detta sätt inte utesluta tarmcancer. Dock brukar man inte utreda tarmcancer om man inte har symtom från tarmen. En knöl i bukväggen motiverar igentligen inte en utredning men var vänlig och hör av dig igen om du vill ha en diskusion för eventuell utredning."

Idag ringde en annan läkare:
hon vill att jag ska vänta i två veckor och sedan göra nya avföringsprover. Den här gången ska de rikta in proverna på sex olika delar av tarmen samt testa mig för glutenallergi som tydligen kan komma så här sent i livet. (sent och sent, 35år)
 Det kan vara bra att det gå en liten tid emellan avföringsproverna. Hon påpekade att det är vädigt sällan man utreder sånt här ´(tarmcancer) utan mer symptom. Men eftersom mina magproblem kvarstår och varit under en längre tid så vill hon ändå att vi kollar upp det. Om de nya proverna skulle påvisa något så kommer jag få göra en röntgen av grovtarmen.

Det här har jag redan gjort en gång. Det var för 12år sedan när jag rasade i vikt -15kg på en månad. Min kropp led tydligen då av anorexia men psykiskt så hade jag det inte. Låter lite invecklat kanske, men så var det ialla fall. Fick gå hos dietist och få näringsdrycker osv. Jag kommer ihåg hur jobbigt jag tyckte att den här röntgen var. Värst var 4liters dunken med laxermedel som jag skulle dricka upp. Jag fixade bara 2liter, smakade som tjockflytande saltvatten. Fy! Så en eventuell tarmutredning kommer eventuellt att göras nu. Läkaren nämnde dock ingenting angående gastropi.

Känner mig lite små nervös över det här. Budskapet är lite dubbelt från dem tycker jag. Samtidigt som de försöker lugna mig med att de inte funnit något avvikande så vill de ändå fortsätta undersöka mig. Men jag ser det som en slags livförsäkring ,som min mamma uttryckde det. Lika bra att kolla upp det och om det nu mot förmodan skulle hitta något, så är det i så god tid att mina tillfrisknads chanser ändå är rätt goda.
If i wanna here from an asshole, i fart!!

Kommentarer
Postat av: Hoppets låga

Oj, vad jag missat. Mycket har hänt hos er. Roligt att höra att dopet gick bra. Jag har ännu inte börjar planera dopet, men det hinns ju.

Va jobbigt att du har problem med magen. Undersökningarna är ju inte av den trevliga sorten men det är ju viktigt att utreda så man inte behöver gå å oroa sig i onödan.

Hoppas allt går bra.

Ha det gott, kram

2010-06-09 @ 20:42:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0