Dags att sy dopklänningen.


Jättefint mönster på dopklänning.

Tänk vad tiden går fort. Snart är det dags för lillan att döpas. Kyrkan och församlingshemmet är bokat. Vi ville igentligen ha det utomhus men det ställe där vi tänkt oss hade inte börjat sina inbokningar ännu och sen så har vi anpassat oss efter alla andra om tidpunkt. Några fyller år, minst tre stycken fyller dessutom jämt, andra är på semester eller inbokade på viktiga möten, andras dop eller liknande. Så det fick bli på en söndag fast vi igentligen föredragit lördagen då hade vi sluppit ha dopet i anslutning till gudstjänsten.
Om vi hade gjort som vi velat så hade vi kanske skjutit upp dopet två veckor och haft det på den plats vi ville från början. Men,men. Nu fick det bli inomhus istället. I samma kyrka som jag själv döptes i, det är ju lite roligt i och för sig. Det kommer bli jätte fint ändå. Huvudsaken är ju att lillan blir döpt. Nu kan ju de som står oss nära ialla fall komma. Det är ju trots allt en stor dag för oss alla tre. Äntligen får vi döpa vårat eget barn. Fram tills nu har vi bara fått medverka på andras barndop. Äntligen, äntligen blev det våran tur.

Men hädan efter så sätter vi ett datum som passar oss och de som kan komma de kommer.

Idag ska lillan och jag träffa mormor och inhandla tyg, spets och band till Alvas dopklänning. Vi vill satsa på att sy en dopklänning i bra kvalité som håller i tiden. Meningen är att Alva sedan kan använda den till sina kommande barn. Jag tänker brodera in Alvas namn och dopdatum på klänningen och sen alla andra som döps i den. Min mamma kommer sy den. Jag skulle kunna göra det själv men hon är proffset i familjen på att sy så det är bättre att hon gör det. Då blir det ialla fall raka sömmar. Ha,ha

Mamma tog fram ett gammalt mönster som vi ska använda oss av. Vi kommer väl ändra utseendet litegrann som jag önskar men en omlottklänning får det bli. Av praktiska skäl.
If i wanna here from an asshole, i fart!!

Kommentarer
Postat av: Linda L-Å

70tals mönster eller!!! För den liknar min gamla dopklänning som min mormor sydde till mig. Både jag o bror är döpta i den och har broderat in namn o dopdatum. Alla mina tjejer döptes oxå i den och inbroderat oxå! Bror får oxå göra samma om han vill den dagen... Kram Linda

2010-04-12 @ 20:31:17
Postat av: Miss hopeful

Javisst är det ett mönster från 70/80-talet. Det lönar sig att ha en mamma som spar på gamla mönster :)

2010-04-12 @ 20:56:45
URL: http://misshopeful.blogg.se/
Postat av: Linda L-Å

Hahahaha, vet du vad, jag tittade på min o barnens dopklänning och det är EXAKT en sån vi har, hihihihi. Kramis

2010-04-17 @ 19:51:44
Postat av: Miss hopeful

Hej.

Vad roligt. :)

Vilken av de tre modellerna är det som ni har då? Vi ska sy den som är i mitten. Har inhandlat ett fantastiskt fint tyg och spets. Inte billigt men det är det värt. Ett minne för livet. Mamma syr den och betalar halva - det är lite lyx :)



kram

2010-04-19 @ 11:01:25
URL: http://misshopeful.blogg.se/
Postat av: Linda L-Å

Exakt den i mitten fast helvit, enkel. Kul när jag är döpt i den oxå, så det blir verkligen ett minne för livet som du säger. Jag o mina tjejer är ju bevis på det o mina ev barnbarn hoppas jag ju på att de oxå kommer bli döpta i den! Går aldrig liksom ur mode ju!



KRAM

2010-04-19 @ 12:52:19
Postat av: Eva

Hej!

Vet att det här inlägget är gammalt men chansar.. har du möjligtvis kvar mönstret? Du kan väl höra av dig om det.



Mvh Eva

2010-10-25 @ 20:14:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0