v.25



Nu växer magen och blir tyngre. Allt eftersom kan du få ont i ryggen, kramp i benen och känna ett tryck ned mot bäckenbotten. Kramper är vanligt och kommer att vara det även längre fram. Undvik att knipa med tårna. Barnet kan trycka på blåsan vilket medför att du måste gå på toaletten ofta. Det kan hända att du lättare blir andfådd nu. Tänk på din hållning och vila mycket.

Ditt barn är nu ca 22cm långt mellan huvud och stjärt och väger runt 800g. Det kan ta tag om sina fötter och knyta nävarna. I lungorna bildas allt fler blodkärl och näsborrarna börjar öppnas. Barnets benkärnor blir hårdare. Barnets livlina - navelsträngen är tjock och elastisk med innehåll av två artärer och en ven. Dessa blodkärl ligger inbäddade i en tjock geléartad massa som hindrar dem från att trassla ihop sig. Detta är ett sätt att säkra blodflödet mellan moderkakan och barnet och dess livgivande funktion.

De permanenta tänderna bildas långt in i tandköttet men kommer inte att bryta fram förrän barnet börjar tappa sina mjölktänder i sexårsåldern.

Källa: http://www.gravid.se/8_calendar/index.htm

 Ja det märks att vårt lilla mirakel har vuxit sig större. Det märks tydligt på sparkarna h*n ger :)
Igår på personalmötet så sparkade h*n så att mitt maghalsband rörde sig. Helt otroligt och mer och mer kommer det ju att sparkas. Älsklingen längtar tills sparkarna blir ännu tydligare för varje gång han lägger sin hand på magen så blir bebisen helt lugn. Hoppas det är så sen också när barnet är fött. Visst känner han av sparkarna fast inte som jag gör, jag känner dem ju inuti mig också samt att jag både ser och känner dem på magen.
Nu får jag sura uppstötningar och halsbränna varje kväll. Novaluciden hjälper föga och garnisonen smakar verkligen pyton.
Ständigt kissenödig  - Trycker det på...ja, då måste jag verkligen gå på en gång..VIKTIGT!!
Försöker dricka mer vatten nu men urinet luktar fortfarande fränt och har en orange färg. Jag trodde att antibiotikan skulle göra det lite bättre men inte än ialla fall. Försöker att inte oroa mig så mycket för GBSn men tankarna kommer och går. Känns skönt att jag ska till barnmorskan imorgon, så jag kan ställa mina tusen frågor och förhoppningsvis bli lugnad.
Nu ska jag gå och plocka undan lite i barnrummet så att jag (vi) kan börja slipa väggarna. Hade varit bättre om F kunde göra det för jag har sååå ont av foglossningen just nu. Allt oftare fastnar jag liksom i lägena och jag får be någon hjälpa mig upp. Känner mig som en gammal tant. Men jag mår bra och längtar sååå efter att bebisen kommer.
If i wanna here from an asshole, i fart!!

Kommentarer
Postat av: jocke

hoppas allt e bra med er o att ni är rädda om varandra!!!

2009-10-22 @ 12:54:24
Postat av: Misshopeful

Hej, Jocke :)

Allt flyter på, och vi är mer rädda om varandra nu än någonsin förut. Känns jätteskönt. Vi går verkligen in för att stärka vårat förhållande så att vi blir en så lycklig och trygg liten familj som möjligt. Hoppas allt är bra med er också. Hoppas vi träffas snart.

kram

2009-10-22 @ 22:18:56
URL: http://misshopeful.blogg.se/
Postat av: jocke

ja det får vi göra!!!

2009-10-22 @ 23:08:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0