Tomtebobarnens mössa.


Jajamensan, på två dagar har jag lyckats med bedriften att sticka denna "tomtebobarnsmössan". Jag har inte stickat sedan jag var 19år. Så min älskade mamma har snällt och tåligt lärt mig på nytt. I två hela dagar nästan har hon hjälpt och stöttat mig med det här projektet. Tack mamsen, det har varit guld värt för mig.
Hon är så grymt duktig på att sticka, så hon har räknat ut hur många varv, räta, avi som ska stickas, utan henne hade jag aldrig rott det här projektet i land. Vi har haft två kvalitativa dagar tillsammans och det har verkligen kännts roligt att få umgås med henne.

Jag har stickat mössan åt en väns dotter på två år. Jag bestämde mig för att hitta på eget mönster då jag inte sett någon sådan här svampmössa innan. På min väns dotters dagis har de nämnligen temat Tomtebobarnen av elsa beskow ett helt år och hon är helt betagen av allt som har med den sagan att göra. Så jag tänkte överraska henne med mössan idag. Hoppas att hon blir glad för den. Det är min allra första egenstickade mössa. Jag trodde väl att jag skulle sticka till mitt eget barn men det får bli nästa projekt, när jag vet om det blir en pojke eller flicka.
Har letat som en galning efter en flugsvampsknapp, men det existerar inte några sådana i den här staden ialla fall, så jag sydde dit tre små röda knappar, som får symbolisera lingon istället. Mössan ska likna en flugsvamp.


I två dagar har jag alltså lyckats sitta still, stickningen får mig till att varva ner och ta det lugnt. Vilket jag verkligen är i behov utav. Särskillt nu sedan förlossningsbesöket i söndags. Med tanke på hur ont jag har emellanåt så är detta med stickning, nog en ny hobby jag får lägga till med. Visst jag har ju min målning men saken är ju den att jag får så fruktansvärt ont i nacken efter ett tag. Men jag ska ta tag i mina projekt där också. Först ska vi nu i helgen måla klart inne i barnrummet. Det ska bli sååå skönt när det väl är gjort.
Jag har alltså stickat, stickat, stickat tills jag fått kramp i mina fingrar och bett sambon massera dem så jag har kunnat fortsätta. När jag gjort mina felstickningar eller tappat en maska så har min mamma tålmodigt hjälpt mig..ha,ha det har blivit några gånger mamma..eller vad säger du?! ha,ha men jag fixade det till slut. 

Först stickar man resårstickning så att mössan sitter fast, sedan övergår man till vanlig rätstickning. Ganska lätt måste jag ändå säga. Jag stickade på rundstickor och i slutet blev det fyra stickor.
Efter att mössan blivit klar, så var det dags att brodera dit svampprickarna. Jag målade upp form och storlek på ett rutpapper för att sedan föra över det på mössan.

Så här blev den. Min egenstickade flugsvampsmössa. Jag ska nog göra några små sådana som prydnad att hänga på en krok brevid en av alla elsa beskows tavlor jag ska måla. Det blir jättemysigt ju :)


Jag vet, en jättesuddig bild, men den får duga.
If i wanna here from an asshole, i fart!!

Kommentarer
Postat av: Linda L-Å

Nya färdigheter!!! Tjusigt värre, puss o kram!

2009-11-13 @ 18:04:48
Postat av: Hoppets låga

Nämen va söt mössa. Du e ju jätteduktig. Försöker sticka lite jag oxå. Det går lite trögt som bäst men det kommer kvällar när man får lust igen att sticka mer.

Ha en skön helg! :)

2009-11-13 @ 18:53:14
Postat av: Hav utan hamnar

Välkommen!

2009-11-18 @ 01:02:03
URL: http://havutanhamnar.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0