Mycket på en gång.

Vecka 11

Eventuellt illamående brukar nu avta i frekvens. Blodmängden i din kropp ökar och kommer och kommer att göra det till och med den 30 veckan. Dina händer och fötter kan kännas varmare, på grund av att du har mer blod som cirkulerar.

Kroppen behöver extra mycket vätska och du kan känna dig törstigare än normalt. I denna vecka har du normalt gått upp ca 1kg, men kvinnor som lidit av illamående kan istället ha gått ned i vikt fram till nu.

Omkring v.11 är det möjligt att utföra en chorionbiopsi, en test där ärftliga sjukdomar och kromosom rubbningar kan upptäckas. På grund av missfallsrisken är dock fostervattensprov en vanligare metod.

Ditt barn är 44-60mm långt från huvud till stjärt. Könsorganen började ta form i vecka 10 och utvecklas nu, men än går inte att se vilket kön barnet har. Nu har barnets alla viktiga organ bildats och eftersom de inte kommer att förändras annat än att de växer, är risken för medfödda missbildningar och sjukdomar liten efter denna veckas utgång. Även risken för påverkan av infektioner och vissa läkemedel minskar. I slutet av veckan är barnet dubbelt så långt jämfört med förra veckan och huvudet är ungefär hälften så stort som resten av kroppen. Under ögonlocken börjar irisarna att bildas, de kommer så småningom att skydda ögonen från att släppa in för mycket ljus. Öronen fortsätter att utvecklas. Barnet kan nu gäspa, suga och svälja. Små finesser som hårstrån och naglar börjar dyka upp. Hjärtat pumpar blod till kroppens nu fungerande organ, inklusive navelsträngen som transporterar blod till moderkakan.



Jag har införskaffat mig lite mammakläder nu när magen börjar växa. Ett par svarta jättefina byxor, påminner lite om jeansstuket, två par leggings (svarta,gråa), en svartvit randig kortärmad skjorta, en svartvinrödrandig tunika, en plommonfärgad tunika. Det bästa med byxorna var att det går att reglera storleken allt eftersom man blir större. Sen ska jag få låna jättefina mammakläder av min kompis. Gulle henne. Skönt att så många tänker på oss och lägger undan och sparar. Det hjälper ju till i kassan. Det kommer bli dyrt ändå med allt som behövs med en liten bebis.  Jag ska ta tag i klädseln till bröllopet också, kolla in lite olika mönster och tyg, men jag tror att jag målar upp en egen idé på klänning/tunika och kör på det. Det är roligare att ha något som ingen annan har. Varför vara som alla andra när man kan vara sig själv?
 Älsklingen säger att jag glänser och jag frågade om det inte berodde på att jag var flötig. ha,ha men nej, det syns att något händer med din kropp du lyser. Så ,kan det vara så att jag fått gravid glowet!? Tänk att jag får vara med om det här, det känns nästan för bra för att vara sant.
Idag var jag och fikade med min lilla häxvän K. Jag drack upp halva kaffet och åt bara halva kakan sen var det dags för illamåendet att ta över. Men det gör ingenting att jag mår illa konstant och att jag nästan somnar stående...och får yrselanfall. För vi ska ha barn.
Jag vill bara njuta nu och må gott men ändå maler tankarna på allt som sker runt omkring. Önskar att jag bara kunde skita i hur människor beteer sig men det går inte. Jag försöker och försöker men blir inte klok på vare sig dem eller mig själv. Dem ska inte få förstöra den här tiden i vårat liv med sitt skitsnack och sitt barnsliga beteende. Det är dem inte värda. Det värsta är att de tillhör släkten. Jag önskar att det gick lika lätt att förtränga dem ur huvudet som det var att radera kontakterna ur telefonboken.

Var uppe på stengården i dag med K och där tittade jag på bebisskallrorna som man bär över magen. Jag fick beslutsångest och det slutade med att jag inte köpte någon. Jag tänkte jag ska vänta och köpa en tills jag hittar den perfekta. Men väl där pratade jag med affärsinnehavaren, vi har ju länge pratat om att måla ihop och ha en gemensam utställning. Nu hade hon fått tag på en jättebra lokal på 200kvm som man kan få hyra. Där skulle vi kunna ha våra ateljeer samt ha en pågående konstutställning som folk kan komma och titta på när de känner för det. Det vore bra för affärerna  men det kostar ju lite grann förståss att hyra denna jättelokal. Men om vi får ihop några fler så skulle det funka. Vad roligt det vore att samla ihop ett gäng som alla målar på sitt speciella sätt. Hon ska hålla i en målarkurs till hösten där man målar ut sina innersta känslor. mediativt målande. Jag funderar på att hoppa på den kursen också. Då har jag både min mediala utbildning samt den här målarkursenkursen och så profylaxkursen,föräldrarkursen, aurorakursen samt sjukgymnastiken som jag ska hinna med samtidigt som jag jobbar. hm, nu är det många saker jag vill göra. Jag måste tänka igenom vad jag verkligen hinner och orkar med. Jag får inte bli stressad igen, det klarar jag inte. Jag ska försöka måla ner mina andliga guider efter att först gått in i ett mediativt tillstånd. Kanske att jag gör det idag men nu måste jag vila lite för jag är sååå trött nu.

Något "märkligt" händer på våra tvapparater både här hemma och i stugan. Här hemma så kan tvn bara stänga av sig själv, byta kanal, sättas på av sig själv utan att vi ens rör vare sig tvn eller kanalväljaren i förrgår satt vi stugan och tittade på en film helt plötsligt så sänker tvn volymen, älsklingen visar att han inte rörde något och inte heller jag. Kanske någon som vill komma med ett budskap. Ljuskronan uppe på vallen följde samma roterande mönster som en annan takkrona gjort för mig förut så det kan inte vara en slump, någon vill säga något. Ska försöka ta reda på vad nästa gång jag mediterar. Vilket jag borde göra idag för nu var det alldeles för länge sedan. Man mediterar på olika sätt beroende på vad eller vem man vill ha kontakt med. Ibland eller oftast så mediterar jag för att fylla på energin och mina chakran.


// Ha det gott.
If i wanna here from an asshole, i fart!!

Kommentarer
Postat av: Lina

Så spännande!!

2009-07-20 @ 13:45:50
URL: http://hyresfemman.wordpress.com
Postat av: Angelica

Hej det är mycket du har som du vill göra men du får verkligen känna efter vad du orkar med.

Du har nog säkert fått gravid glowen :)



Kram

2009-07-20 @ 14:03:42
URL: http://guldkragens.blogg.se/
Postat av: Martina

Ska du gifta dig eller? Isf har jag missat något :P

2009-07-20 @ 17:35:34
URL: http://twoeyesonesoul.blogspot.com
Postat av: Anonym

Va? Näeh Martina det ska jag inte :) ha,ha inte ännu ialla fall.

2009-07-20 @ 19:56:30
Postat av: Martina

Ja, du skrev ju något om en bröllopsklänning ;)



Va mysigt med mammakläder. Ett par snickarbyxor måste du införskaffa, det är såå fint och mammigt.. och såå 90-tal :P haha

2009-07-21 @ 12:13:15
URL: http://twoeyesonesoul.blogspot.com
Postat av: misshopeful

Det är min vän som ska gifta sig men jag vill fixa något fint jag kan ha på mig, så jag slipper gå dit i mysbyxor. ha,ha ja jag ska fixa ett par snickarbyxor - helt klart. När magen blivit lite större, frågan är väl bara var jag hittar sådana nu, när de flesta affärerna verkar sluta sälja mammakläder :/..hm, typist.

2009-07-22 @ 09:42:04
URL: http://misshopeful.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0