U-ljudet visade 16-20 äggblåsor.



Visst ser jag ut att vara gravid. Men icke! Lite smått överstimulerad.



 

Har lyckats med bedriften att få blåmärke av sprutorna...ser ni det lilla blå där mitt i svullet ;)....


Nu har jag varit på SU och gjort ett ultraljud. Min sambo var med där inne och fick även han se alla dessa äggblåsor. Känns viktigt att han får se vad som händer och sker och att han känner sig delaktig i hela den här proceduren. Ibland känns det som att jag går igenom hela alltet ensam men idag pratade vi ut angående det och det visade sig att han funderar mycket men inte säger något. Så från och med nu så ska vi bli bättre på att förmedla vad vi tänker och känner. Vi är ju ändå två om det här även om det är jag som får ta den jobbigaste delen.

Ultraljudet visade 16-20äggblåsor...inte konstigt att jag har sådan värk och är så svullen. På högeräggstock fann läkaren 10st äggblåsor som alla var runt 15-16mm stora på vänstersidan fann han 6st i samma storlek men det fanns troligen ännu mer äggblåsor men det var otydligare på den sidan. Nu ska äggblåsorna växa till sig ytterligare upp till 20mm. Så jag antar att jag kommer svullna upp ytterligare och ha fortsatt ont - men det är det värt.
Så nu ska jag fortsätta på den låga dosen Gonal-F 75e/dos i 2dagar till sen blir det ett uppehåll med sprutandet men ska ändå fortsätta med Synarelan (sprayet) i 4 dagar till. På  lördagen endast en sprayning på kvällen tillsammans med Ägglossningsprutan Ovitrelle prick klockan 22:00. Söndag blir en vilodag från allt. Söndagmorgon ska läkaren ringa till min kära sambo för att tillsammans komma överens om lämplig tid för spermaprovet. Jag ska fasta från midnatt ,endast genomskinlig dricka inför morgondagen.

Måndag= Äggaspirationsdagen kl 8.30
Tja då var det dags för att suga ut alla äggblåsorna. Jag bad om lugnande och det får jag, även lustgas plus lite annat, ingreppet sker ju ändå i vaket tillstånd. Åh tanken på att de ska sticka mig inuti livmodern...aj.aj men det är ju bedövningssprutan så det är bara att härda ut.
Vad som kommer att ske är fäljande: Med ledning av vaginalt ultraljud punkteras varje äggblåsa och innehållet sugs ut och undersöks i mikroskop. Äggcellerna läggs i en skål och placeras i ett värmeskåp (inkubation). Samma dag lämnar mannen ett spermaprov. Spermierna tvättas och prepareras inför befruktningen av äggen.

Embryotransfer/återförande av befruktat ägg (ET)
Tisdag, dagen efter äggplockningen kontrolleras om äggen blivit befruktade äggen odlas i två till fem dagar, därefter väljs ett, eller i undantagsfall två embryon ut för återförande. Om det finns fler användbara embryon kan dessa frysas ner och användas vid en senare behandling. Lagen tillåter att man förvarar nedfrysta embryon i upp till fem år.
Inför återförandet krävs inga förberedelser, men en fylld urinblåsa kan underlätta ingreppet. En tunn kateter förs in genom livmoderhalsen och embryot placeras i livmodern. Ingreppet är så gott som smärtfritt och tar bara några minuter.
Det återstår ju att se förståss...
Under perioden efter återförandet omvandlas de punkterade äggblåsorna till gulkroppar som producerar gulkroppshormon (progestron). Som stöd ger man extra gulkroppshormon i injektionsform eller som vagitorier (slidpiller), tills det är dags för graviditetstest. Progestron påverkar livmoderslemhinnan så att den blir mer mottaglig för det befruktade ägget.
Återförandet av frysta och tinade embryon utförs antingen i en naturlig menstrationscykel eller i samband med hormonbehandling.
Förhoppningsvis så är min livmoder inte för svullen på onsdag så att vi kan återföra ett el flera ägg. Risken finns ju att pågrund av att jag fått så många äggblåsor riskerar att bli extra svullen och då är det inte bra att göra nåt tillbakasättande utan får då istället vänta till nästa ägglossning. Hoppas, hoppas att allt går bra nu och att äggblåsorna delar på sig så att en befruktning kan ske.....

If i wanna here from an asshole, i fart!!

Kommentarer
Postat av: Hanna

Lycka till på måndag! Hoppas det blir många fina ägg! & jag tror inte att du behöver oroa dig för din livmoder. Så högt går de inte (iaf har jag aldrig hört talas om det). Nålen går genom slidväggen & äggen sitter precis utanför (men ont gör det ju likväl...). Hoppas allt går bra! Kram Hanna

2009-01-22 @ 09:34:26
URL: http://minivf-resa.blogspot.com
Postat av: Emmelie

lycka till nu gumman

2009-01-22 @ 19:14:16
URL: http://brokenbutterfly.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0