Skalpering i gynstolen??!

Idag var jag hos läkaren för kontroll.
Jag fick berätta vad som hänt och händer. Jag berättade att jag fått förvärk, har ofta sammandragningar (flera per dygn) något mindre nu när jag enbart legat ner. Jag berättade om blödningen och om min foglossning och att det känns som att barnet trycker på nertill och att det läckt ut lite vatten.
 Läkaren undersökte mig och det gjorde ont idag. Visst är man väl alltid lite spänd när man ligger i gynstolen men idag kändes det ordentligt när han skulle in och titta med sina redskap och händer. Usch!
Jag försökte mitt allra bästa för att slappna av och tog långa djupa andetag men det hjälpte föga. Han frågade om jag vill att en sköterska skulle komma in men jag ville bara få undersökningen avklarad så jag sa att han bara skulle få det gjort. Det är inte lätt att komma upp i gynstolen när man har en grymme foglossning. Konstigt att de inte utformar de stolarna med någon slags hiss funktion. Det känns ju helt avigt att behöva krångla sig upp i den stolen.
Läkaren sa att han inte kände livmodertappen och det var bra. För det innebär att barnet inte sjunkigt ner såpass långt ännu. Åtminstonde var det vad jag tror att han sa. Han bröt på svenska och jag förstod väl inte riktigt allt han sa. När jag låg där med uppfläkta ben och hela underlivet för allmän beskådan tyckte jag nämnligen att han sa att - jag ska bara skalpera....
-Va!? vad sa du? tittade jag skrämt upp mot honom, sa du att du skulle skalpera mig? Han flinade brett och sa nåt som jag inte förstod och jag kände mig lite dum..men det lät verkligen som att han så.
Ha,ha så kan det gå.

Han sa att allt kändes bra, mitt blodtryck låg nu på 110/70 så det har ju förändrats men det var fortfarande bra sa dem. Men han var orolig över mina sammandragningar och att jag får dem så ofta. Så nästa gång jag får en sammandragning ska jag åka upp till förlossningen igen och kolla ultraljud på barnet så att det mår bra och att allt ser okej ut, jag ska kolla STI-kurvan (hur starka sammandragningarna är) och så vill läkaren att de ska mäta livmoderhalsen. Så vem vet, vi kanske får åka in i natt då eller ikväll...jag menar sammandragningarna kommer ju ganska ofta. Förhoppningsvis kan det hålla sig lite lugnt, för jag vill inte behöva åka upp dit igen. Läkaren sa att det är viktigt att vi kollar upp mig ordentligt så att jag eventuellt kan få medicin som kan stoppa upp förlossningen i fyra veckor till. Herregud!! jag är inte redo ännu, barnet måste vänta tills det är dags, alltså till vecka 40..inte nu. Visst har h*n stora överlevnadschanser om jag föder nu men en tid i kuvös med all oro som det medför. Hur mycket ska vi behöva gå igenom igentligen?

Läkaren tyckte att jag skulle sjukskriva mig den här veckan och sedan ta ut föräldrar penning tills jag föder. Men jag är ju redan sjukskriven och de resterande 25% jag nu arbetar kan jag flexa ut om jag inte skulle klara av att arbeta mer. Frågan är ju hur länge jag kan ta mig till jobbet. Jag klarar bara att vara uppe på benen och gå i högst 6 timmar en bra dag, sen kan jag knappt gå och får jätteont.

Vilken pärs!
Så nu måste jag se till att ha en BB-väska packad och klar.
If i wanna here from an asshole, i fart!!

Kommentarer
Postat av: Malin

Ta det nu lungt. Jag vet att det kan vara skönt att komma hemmifrån o jobba lite, men nu MÅSTE du ta det lungt,ok.Och om det nu skulle komma ut en liten bebbe om ca 4 v så kommer allt att ordna sig.Men det viktiga är att du tar det LUNGT!

Det sa jag med bestämda ord:)

Kramiz Malin

2009-12-10 @ 07:07:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0