Knäckflarn


Trots att jag knappt kunde gå efter jobbet igår kväll, bet jag ihop när jag kom hem och bakade knäckflarn. De blev jättegoda men givetvis fick jag en grym halsbränna efteråt, så jag antar att min sambo får äta upp dem. Bebben i magen vill inte ha i sig något onyttigt inte!! Det blir strejk på en gång.

Här kommer receptet ialla fall för er som vill ha något smaskigt att mumsa på och som går fort att göra.

150 g smör
1 1/2 dl socker
1/2 dl ljus sirap
1/2 dl tunn grädde eller mjölk
1 1/2 dl vetemjöl
100g sötmandel

Skiva smöret och lägg det i en kastrull tillsammans med socker, grädde/mjölk, sirap och mjöl. Låt det hela stå framme i rumsvärme en stund.
Hacka under tiden mandeln, den behöver inte skållas. Mandelsmaken blir finare om man låter bli. Hacka mandeln medelgrovt eller riv hälften i mandelkvarn (jag använde min mortel, det funnkade jättebra) och hacka ner resten för hand.
Sjud upp smeten i kastrullen men låt det inte börja koka. Lyft bort kastrullen från värmen och rör ner mandelhacket.
Klicka ut smeten glest, ca 1 msk smet i varje klick, på plåtar lädda med bakplåtspapper eller smort smörpapper.
Grädda i 200 grader ungsvärme i 6-7 minuter.
Låt kakorna svalna något innan de lyfts av med hjälp av tex en stekspade från papperet.

Klart!!

Knäckflarn

If i wanna here from an asshole, i fart!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0