Ungdomars livsvillkor.

Min första tanke när jag fick i uppgift att skriva ett paper om huruvida ungdomars situation ser ut idag och hur det har förändrats de sista åren, är att det blivit till det sämre. Många är de undersökningar som kan påvisa ett ökat hälsoproblem hos ungdomarna idag. Då tänker jag i första hand på de fysiska och psykologiska förändringar dagens stressiga samhälle har för påverkan på de ungas hälsa. Innan datorerna intog en stor del av vårt dagliga liv, tror jag att stressnivån var betydligt lägre hos ungdomarna. Men vid närmare eftertanke har jag upptäckt att det även har skett en positiv vändning i ungas vardagliga liv. Aldrig förr har så många mötesplatser öppnats på ett och samma ställe, nämligen i datorns värld. Här träffas ungdomar över nätet och har ett samliv. I datorns värld öppnar sig nya möjligheter för ungdomarna att skaffa sig nya kontakter. Många är de vuxna som inte har en aning om vad deras ungdomar sysslar med. För att kunna vara en god vuxen bör fler vuxna lära sig mer om ungas datoranvändanden för att på så vis kunna påverka dem i en positiv riktning med mer aktiv fritid. Inte minst för deras hälsas skull.



Ungas livsstil

  

Ung livsstil är en enkät för barn och ungdomar som går i mellanstadiet, högstadiet, Gymnasiet och särskolan.

Efter att ha läst sammanfattningen av resultatet från enkätundersökningen Ung livsstil 2006 som gjordes utav Jönköpings kommun och Ulf Blomdahl Forskningsledare Idrott och kulturförvaltningarna i Stockholms stad och Stig Elofsson Fil. Dr i statistik och docent i socialt arbete Institutionen för socialt arbete vid Stockholmsuniversitet. Kan man utläsa att ungdomskulturen inte ändrar sig i så snabb takt som man innan undersökningen gjordes trodde. Enkätfrågorna rörandes de socioekonomiska förhållandena i Jönköpings kommun visar att högstadieeleverna som tillhör en högre samhällsklass är mer aktiva i föreningslivet än de elever som kommer från en lägre samhällsklass. Mina egna tankar: "Man kan ju undra om detta inte först och främst beror på att dessa föreningsaktiva familjer har ekonomi till att kunna erbjuda kostnadsfyllda aktiviteter till sina barn."

Undersökningen visar också att första och andra generationens invandrare oftare besöker bibliotek, simhallar och andra slags föreningar än svenska barn. Mina egna tankar:" En intressant tanke slog mig när jag läste det här resultatet; kan det vara så att invandrarbarn har större krav hemifrån att klara av sina studier?, Samt att biblioteket faktiskt innefattar litteratur skrivet på många olika språk. Det blir ju en samlingsplats där de finner likasinnade. Inte alls konstigt enligt mig. Kan det vara så att dessa grupper inte har samma ekonomiska möjlighet till egna datorer. I dag finns det möjlighet att låna datorer på biblioteken, Jag tror utan att igentligen ha några belägg för detta påstående att Invandrare oftare är med i föreningar som innefattar människor från samma kultur och livsstil som de själva. Alla har vi ett behov av att känna tillhörighet. Allra helst våra ungdomar."

Man kan också utläsa att elever med låga betyg är något fler representerade på fritidsgårdar än de med höga betyg. De med högre betyg är däremot mer representerade i verksamheter liknande den i skolan (kulturskolan) samt i föreningslivet. "Mina egna tankar:" Kan det vara så att elever med lägre betyg inte har samma förväntningar och stöd hemifrån som de med lägre betyg? Ofta kan det finnas mer bakomliggande anledningar till varför dessa barn har svårare i skolan än andra barn. Tyvärr finns det ju idag många familjer där ekonomin inte räcker till och tvingar föräldrarna till att arbeta mer och detta leder ju i sin tur till mindre tid tillsammans med sina barn. Mindre tid att med läxläsning, mindre tid att hinna med att vara en bra förälder. Kan det vara som så de eleverna med lägre betyg finner sitt vuxna stöd hos fritidsledarna och på fritidsgården träffar andra ungdomar i samma situation som de själva befinner sig i .Detta ger ju en viss trygghet."


Enligt enkäten Ung livsstil 2006 går det att utläsa att mellanstadieelever finner sig mer tillfreds med livet än vad elever i  högstadiet och gymnasiet gör. Mina egna tankar: "Jag tror detta har med att samhället är så stressigt i sig och att det ställs större och större krav på våra ungdomar. Både vad gäller deras skolgång men även hur de uppfattas utav andra. Aldrig förr har väl utseendet varit så viktigt som nu. Jag tänker på alla dessa sjuka ideal som pumpas ut i etern, dessutom måste de kämpa mer för att få ett arbete efter skolan nu när arbetslösheten är så pass stor idag."

En positiv förändring går att utläsa angående elevernas trivsel i skolan idag. Enligt enkäten trivs eleverna bättre i skolan år 2006 än vad de gjorde år 2000 och 2003. Eleverna anser att sammanhållningen är bättre nu än förut och att de har mer att säga till om rörande skolan. Mina egna tankar: "Beror detta på att man idag arbetar lite mer utifrån hur klasserna ser ut? Om det finns elever med särskilda behov uppmärksammas det då? "

Enligt enkäten framgår det att de flesta av Jönköpings ungdomar i högstadiet och i gymnasiet har tillgång till egen mobil år 2006 närmaste bestämt 98 %  och 96 % respektive 93 % har och Internet i hemmet. Mina egna tankar: "ja, här ser jag en tydlig koppling till föreläsningen som Mustapha Pettersson (F.d. spelberoende) höll för oss den 5/11-07 i Borås stadshus".


Unga och datorspel

  

En av föreläsarna vi lyssnat på var Mustapha Pettersson (fd spelberoende, idag verksam inom U.R.I.S) Som idag åker runt och föreläser om myterna om och kring datoranvändandet hos unga idag, han informerar om några av alla dessa spel som ungdomarna men även vuxna spelar dagligen på nätet. Han talar om vilka hälsoeffekter datoranvändande kan leda till och sist men inte minst om spelberoendet. Mustapha talar om "vuxen myten"- man blir mördare av att spela dator och Tv-spel. Mina egna tankar:" Intressant ämne! Visst påverkas man av att spela våldsamma spel på ett eller annat sätt. Men dessvärre finns det inte så mycket forskning gjord inom detta område för att kunna säga att så är fallet. Men man kan dra vissa paralleller mellan vissa händelser och aggressivt spelande. Tänk bara hur grovt våldet är i dagens spel. Igentligen är det sjukt att det tillåts men även våldsfilmer tillåts."

Mustapha tar upp "ungdomsmyten"- här finns allt jag behöver. Han menar på att ungdomarna idag lever en stor del av sitt liv genom en datoriserad värld, där ett möte i chatten är enklare än att träffas i verkliga livet. Ungdomarnas främsta kommunikationssätt idag består till stor del av; E-post, nyhetsgrupper, chattrum, instant messenger och kontakt.  Mina egna tankar:" Inte undra på att vi i Sverige blir fetare och fetare när den mesta tiden går åt till att sitta framför dataskärmen. Det är skrämmande hur detta påverkar människokroppen, skelettet måste ju ta stryk och musklerna förtvina." Pettersson berättar mycket om  de olika spelen som spelas just nu. Han lyfter även fram hur stort det här har blivit. Varje dag är 8miljoner tonåringar inne på Lunarstorm. Vilket ger ett ypperligt tillfälle för oss fritidsledare att få kontakt genom nätet med besökare. I boken Fokus06 (en analys av ungas kultur och fritid)  framkommer det att ungdomarna ansåg att lunarstorm var ett bra alternativ för att skapa nya kontakter men även för att bibehålla kontakt. Det framgick att ungdomarna ansåg det vara viktigt att de kunde träffas på lunarstorm när helst på dygnet oberoende på var de befann sig, om de var sjuka eller av annat själ inte kunde gå ut.  I boken New Game - om unga och datorspel (ungdomsstyrelsens skrifter 2 006:2, sid. 103, Utbildning) kan man läsa att det idag finns ett 20-tal högskoleutbildningar som har en inriktning av datorspelsutveckling. Vilket tyder på att framtidens datoranvändande kommer att öka ännu mer.


Diskussion

  

Utifrån de föreläsningar jag deltagit i och den litteratur jag hittills läst inom ämnet "ungdomars livsvillkor" tycks ungdomarnas situation ha förändrats både till det bättre men även till det sämre. Jag ser en fara i att datoranvändandet tar så stor plats av ungdomarnas liv. Jag tror att det är viktigt att man rör på sig för att behålla den fysiska och psykiska hälsan. Det är skrämmande att det finns så lite forskning inom detta område. Enligt Mustapha Pettersson är den svenska forskningen om hur datoranvändandet påverkar kroppen lika tjock som en Kalle Anka tidning, det vill sig väldigt lite. Jag tycker mig kunna utläsa från enkäten Ung livsstil som Jönköpings kommun gjort att deras ungdomar är mer idrottsaktiva än vad ungdomarna i t ex Borås är. Men jag har inga egentliga bevis på att så är fallet. Men det tycks som att Jönköpings kommun är en mer aktiv kommun som satsar på föreningslivet.  Tål att undersökas vidare. Det känns som att vi vuxna måste öppna upp våra ögon och ta del i ungdomarnas värld. Detta är ett måste för att vi ska kunna mötas och skaffa förståelse för varandra. Man brukar säga att fördomar grunnar sig i okunskap och jag påstår att vi vuxna just nu befinner oss till största del i okunskapens värld. Men vi kan alltid bli bättre. Eller hur?
http://intressant.se/intressant
If i wanna here from an asshole, i fart!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0