Måla mitt i ett Ivf-rus!

Igår och idag har min sambo och jag varit på Sahlgrenska sjukhuset för förbereldelserna inför den kommande IVF-behandlingen. Vi har knappt sovit på två dygn, dels för att vi varit orliga och nervösa men sen även för att vi skulle vara i GBG så himla tidigt. Igår var vi tvungna att gå upp kl 6.00 och idag 05.00..Phu! det är inte lätt för mig som är morgontrött att vakna till liv och köra till Göteborg vid den tiden. Jag arbetar ju bara kvällar och har ju annars fördelen med sovmornar. Både jag och min sambo har sovit väldigt få timmar de här två sista dagarna. Igår var jag tvungen att ta en insomningstablett för att över huvudtaget kunna somna.

På informationsmötet igår så fick vi tillsammans med 7 andra par se en film om hur en IVF-behandling går till. Inget nytt där förutom att sjuksköterskan som höll i informationen gjorde mig (oss) ännu mer nervösa att det kanske inte alltid slutar med en graviditet. Endast 30% utav alla ivf-behandlingar då alla de tre försöken inräknade slutar i en graviditet och av de 30% bara 25% fullgågna graviditeter. Så herregud, chansen är ju minimal.
Visst finns det en risk för tvillingar men den är så gått som minimal idag när de av etiska skäl enbart för tillbaka ett befruktat ägg till livmodern. Annars vore det ju större chans att något av äggen skulle klara sig och bli till ett foster. Men det ökar även riskerna för barnen. Så många par det finns som inte lyckas bli gravida på det vanliga sättet, jag har förut inte uppfattat det som så pass vanligt som det är idag. Sköterskan informerade oss att de inte gör några fler ivf-behandlingar det här året då det redan är fullt. Så först i januari-februari. Vilken besvikelse!

Idag var det en lååång väntan. Efter att vi stigit upp mitt i natta för att åka till Gbg och lämna in ett spermieprov kl 07.30 så blev det en fyra timmars lång väntan innan vi hade våran tid hos läkaren Lars Nilsson. Väl där så gick vi igenom alla papper som måste skrivas på. Vi fick ännu en gång svar på att min sambos spermier är av väldigt god kvalitet. Så det bådar gott. Sen gick vi igenom mina uppgifter. Vilket är en del...konisering på grund av cellförändringar  på livmodertappen, ett utomkvedhavandeskap - bortopererad äggledare, aborten som antagligen är anledningen bakom inflammation i äggledarna som ledit till utomkveds - de lyckades ju inte få bort allt, första skrapningen så det fick göra en till (blir frustrerad och arg på min dåvarande pojkvän som tvingade mig till aborten mot min vilja). Låt aldrig någon annan bestämma över din kropp!! ALDRIG! Sen är man givetvis två om att skaffa barn men det är kvinnans kropp och hälsa som riskeras inte mannens.
Sen har jag ju haft problem med en massa cystor etc.etc. Men eftersom jag lyckats bli gravid förut så är våra chanser ändå ganska stora att det kommer lyckas med IVF-behandlingen. Hoppas,hoppas. Annars så har vi pratat om att eventuellt adoptera. Men nu ska vi inte ta ut något i förväg. Givetvis hade jag dagen till ära fått min mens! Tjohoo..Men läkaren ville undersöka mig ändå och han passade på att mäta mina äggblåsor. Det såg bra ut sa han. Han menade på att jag kommer att ha lätt för att bilda äggblåsor med stor risk för överstimulering..så vi skulle ta det lite lugnare med sprutdosen. Så nu sitter vi här med ett schema för kommande ivf-behandling. Jag ska starta sista veckan i december med nedregleringen, sen kommer sprutorna ske i januarimånad och äggutplockningen sker i vecka 5 om allt går som det ska. Givetvis sker tillbakasättandet i vecka 5 då med. Veckan innan min födelsedag. Och samma vecka som jag ska ha min vernissage. Ha,ha jag kommer alltså genomgå ivf-behandlingen i samma veva som jag ska måla tavlorna till min utställning. Det kan ju bli intressant!
Näeh, nu ska jag sätta mig brevid min älskling i soffan och bara vara lite.
Imorgon ska jag gå till apoteket och hämta ut den dyra behandlingen. Tack för att det finns högkostnadsskydd!!

Vi tittade på House på kanal4 igår, där var det en kvinna som var villig att offra sitt eget liv för att bebisen i magen skulle överleva. Jag skulle göra precis samma sak. Jag vet ju att min sambo skulle bli den bästa pappan i världen.

Läs även andra bloggares åsikter om <a href="http://bloggar.se/om/IVF" rel="tag">IVF</a>

If i wanna here from an asshole, i fart!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0