Forskning inom psykologi

Jag har en liten dröm att forska djupare inom psykologin, har inte bestämt i vilken kategori ännu. Men här kommer ett exempel  på en intressant forsknings-studie. Jag fann den när jag letade runt bland Jönköpings högskolestudier. Texten är 

Så kanske man skulle forska djupare inom det här ämnet:

Armsvett får hjärnan att "rodna"

Ivanka Savic, neurolog, Karolinska Institutet


Citat"
 Lukta i armhålan på din älskade. Det hettar till. Pulsen stiger och du kommer rodna - i hjärnan! Ivanka Savic är neurolog vid Karolinska Institutet. Hon studerar vad som händer i våra hjärnor när vi utsätts för speciella dofter.

Ivanka Savic har fotograferat hjärnan på män och kvinnor när de luktar på två mycket speciella doftämnen. Det ena mest hos män - ett testosteronliknande ämne som man hittar i vanlig armsvett. Det andra hos kvinnor - ett östrogenliknande ämne som man identifierat i gravida kvinnors urin.

När heterosexuella män luktar på "manlig doft" och när heterosexuella kvinnor luktar på "kvinnlig doft" reagerar lukthjärnan, precis som när vi luktar på vanliga dofter. Men när män luktar på kvinnlig doft, och när kvinnor luktar på manlig doft "sprakar" det till i en helt annan del av hjärnan, nämligen främre delen av hypothalamus. Det syns på Ivanka Savics hjärnbilder, tagna med en PET-kamera, som avbildar blodflödet.

- Blodflödet ökar till den del av hjärnan som har med reproduktion att göra, berättar Ivanka Savic.

Just nu studerar Ivanka vad som händer när homosexulla personer får lukta på de båda doftämnena. Sprakar det till i reproduktionscentrat när en homosexuell man luktar på manlig doft? Ivanka vill inte avslöja sina resultat som förhoppningsvis snart ska publiceras.

- Men det har varit en fantastisk upplevelse, berättar Ivanka. Det finns ju en etisk aspekt på den här forskningen. Jag har haft ingående diskussioner med homosexuella personer. De har varit positivt inställda. Och det har varit viktigt för mig att känna deras stöd, säger Ivanka.

Har dofter betydelse för vårt val av partner?
- Vi vet inte. Men i så fall ingår de som en liten del i en komplex helhet, tror Ivanka Savic.

Vi svettas testosteron- och östrogenliknande ämnen genom armhålan. Men vad händer då när vi tar vi tar på oss deodorant? - Jag tror vi döljer dessa dofter när vi tar på oss parfym, säger Ivanka Savic.

Ivanka Savic har i sin doftforskning gjort andra spännande upptäckter. Hon har utarbetat metoder för att kunna diagnosticera vissa typer av hjärnskador. En metod kallar hon för "scratch and sniff". När patienten skrapar på ett speciellt papper frigörs det dofter som patienten får ta ställning till. Efter att patienten luktat på ett antal sådana papper och beskrivit upplevelsen kan vissa hjärnskador lokaliseras."Slut på citat"

Tänker efter på hur mina partners lukter har varit och jag kan faktist åminna mig om att de har haft liknande dofter. Lite åt "nyfödd bebis" hållet. Jag har för vana eller ovana att snosa dem i pannan precis som man brukar göra med nyfödda.
Ha,ha en rolig tanke.  Mitt ex vägde 105kg och luktade bebis.

If i wanna here from an asshole, i fart!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0