Är det allvarligare att gifta sig än att skaffa barn tillsammans?



Varför tycks det som att de flesta verkar tycka att det är allvarligare att gifta sig än att skaffa barn tillsammans? Jag kan inte förstå deras resonemang. Ett giftemål är stort och det blir mycket svårare att gå isär om man skulle vilja. Det behövs en massa pappersgöra. Vissa känner sig låsta. Men hallå!! När man skaffar barn tillsammans så binder man sig vid varandra för alltid. Då finns det ett köttsligt band som är hundra ggr starkare än ett giftemål.

Jag blir förskräckt när jag hör någon resonera på det här viset. Jag kanske är gammalmodig eller för vissa en moraltant. Men varför förlovar man sig om man inte tänker gifta sig?
Är det ett substitut för att gifta sig? Så att man vid eventuell separation bara kan ge tillbaka ringen och sedan är det klart.
Jag ser inte vitsen i att förlova mig om jag inte har tänkt gifta mig..det är ju därför det kallas för trolovning.
Må hända att jag är gammalmodig och värnar om kärlekens traditioner.
Visst kan det hända att man gifter sig mer än en gång i livet..saker och ting kan ju faktist inträffa. Döden till exempel.
Fast som läget ser ut idag och har gjort hela mitt liv så förlovar jag mig bara om jag planerat att gifta mig inom 1år el så.

Men att det tycks lättare att skaffa barn tillsammans med någon än att gifta sig med den personen..det förstår jag bara inte. Att skapa ett liv är ju mycket större än något annat. Kanske är det därför så många barn idag lever med skilda föräldrar och med hel och halvsyskon.

Jag säger inte att det är fel..men jag förstår bara inte hur man tänker, vilka värderingar som ligger bakom.
Jag menar INTE att man måste vara gift för att skaffa barn..ha,ha verkligen inte!
Men att det skulle vara ett större steg att gifta sig än att skaffa barn...DET förstår jag inte.
If i wanna here from an asshole, i fart!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0