3månaders vaccinering


Världens söööötaste lilla tjej.


Ja, häromdagen så vaccinerades Alva. Usch, jag var så nervös och led av att de skulle sticka henne inte bara en gång utan två. Jag ammade henne precis innan bvc-sköterskan tog sprutorna som skulle sättas i vardera lår. Den första sprutan gick hur bra som helst . Inte ett ljud från lillan, andra sprutan gnydde hon till precis när sticket togs men sen tystnade hon lika fort. På kvällen fick hon feber 38,7 så vi gav henne alvedon. Inte för att febertermometern visade 38,7 utan för att hon var så hängig. Kände inte igen henne. Hon bara sov och sov. Hennes vaken tid bestod av att hänga på mig, inte ett ljud från henne. Vilket är väääääääääldigt ovanligt. Det är en mycket bestämd liten dam vi fått. He,he hon sätter mamma och pappa på plats.

Hon kissade och åt iallafall bra och det var det viktigaste. Febern höll i sig i nästan tre dygn om än något lägre temp dag två och tre. Hon fick lite röda utslag, antar att det kan vara värmeutslag. Men häromdagen så upptäkte vi att hon hade liknande röda torreksemsutslag på kinderna, armarna och låren. Jag har funderat och funderat på vad det kunde vara och kom fram till att det troligtvis berodde på att jag min idiot åt nötchoklad...tänkte mig inte för. Men jag ska fråga på bvc för säkerhets skull. Utslagen har försvunnit redan efter ett dygn så därför tror jag det beror på något jag åt.

Vi mätte och vägde henne också. Nu är hon 60cm lång och väger 6020gr. Nästan dubblat sin vikt sen födseln. Inte illa. Hon följer sin kurva bra. Jag ammar fortfarande och ger ett tilläggsmål till kvällen. Funkar rätt så bra. Har märkt att mättnaden håller längre när hon får tillägget men fortsätter amma för jag har rätt så gott om mjölk och det är ju det bästa för henne.


Vaccinationsprogram från den 1 januari 2009

  1. Tre månader: ett kombinationsvaccin mot difteri, stelkramp, kikhosta, Hib (Haemophilus influenzae typ B) och polio samt vaccin mot pneumokocker och - om barnet tillhör en riskgrupp - hepatit B.

Källa:
http://www.vardguiden.se/

If i wanna here from an asshole, i fart!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0