Min 35årsdag slutade inte på förlossningen.

Igår fyllde jag 35år. Jag hade på förhand bestämt mig för att fira den mer sen. Igår kom delar av min familj och vi firade i lugnt tempo. Jag hade bestämt mig för att fira den mer sen när bebben har kommit till världen. Det blir roligare då och lättare när jag kan röra mig.

Jag vaknade kl 05 på morgonen för sen kunde jag inte sova mer. Det tryckte på så i magen samt att mina två liggställningar ömmade ordentligt. Jag försökte somna om i två timmars tid, sen gick jag upp och la mig i soffan. Älsklingen min skulle ju jobba hela dagen och kvällen så jag ville inte väcka honom hela tiden med mitt vridande i sängen.


Vid 8tiden kommer han med frukost på soffan, sjöng tom för mig..ja,det ni det är inte illa. :)
Sen fick jag jättefina smycken av honom. Titta så här ser de ut:


När han gått till jobbet så tog jag fram dammsugaren och dammsög hela lägenheten samt dammade lite och efter städningen som jagtrodde skulle ta dö på mig så ställde jag mig och bakade en äppelkaka på långplåt och mjuk pepparkaka, resten av fikat stod min kära vän M för. Han hade bakat flera olika sorters kakor till oss. Det finns tom kvar till dem som inte kunde komma igår. Om nu inte min sambo till kakmonster hunnit äta upp dem vill säga. ha,ha

Telefonen ringde i ett under dagen och gratulationerna haglade in...känns helt fantastiskt att så många kom ihåg mig. Blir rörd faktist! Jag brukar ju strunta i mina egna födelsedagar men nu när man ändå fyllde 35 så var det roligt att bli lite extra uppvaktad. Fler hade gärna kommit hem men jag hade aldrig orkat med det. När pappa kom utbrast han att oj vad stor du har blivit! Magen har ju vuxit jättemkt sedan vi sågs sist och det var ju inte många dagar sedan. Näeh, jag vet jag känner det, men barnet växer i genomsnitt 40gr per dag nu så det är ju inte konstigt. Min kroppshydda går inte av för hackor - det vill jag lova. ha,ha.
kalaset satt jag emellanåt med sammandragningar och skulle samtidigt vara en god värdinna. Älsklingen min jobbade ju så han kunde ju inte hjälpa mig. Men då var det skönt att det var familjen som var där för de hjälpte till hela kvällen. Syrran mfl plockade bort allt, diskade och sopade t o m golvet innan de gav sig av hemåt igen. Vilken lyx! Så borde man ju alltid bli behandlad på sin födelsedag.
Igentligen borde födelsedag bytas ut mot fördelsdag....

Jag fick jättefina presenter och en av dem följer med till BB för vidare instruktioner. Jag fick en babybärsjal av brorsan och hans fästmö. Precis en sådan som de instruerar på BB så om jag tar med mig min dit så kan de visa hur vi ska bära och knyta den. Kanon! Min systers döttrar hade tagit med sig deras babyfiltar för de tyckte att våran bebbe skulle ha dem. Så sött! Sen fick jag mer fina presenter..se här:


När alla hade gått och jag föll ihop som ett utsketet äpple i soffan, då fick jag ett sms från min vän som skulle få bebis samma dag som jag. Hon hade fått en flicka igår...så roligt och vad skönt för henne att slippa den här plågsamma väntan. För egen del tänkte jag att nu så...nu borde bebben komma efter dagens ansträngning. Men icke sa nicke! Visst magen spände ordentligt och jag har haft jätteont av just spänningen och att barnet rört sig väldigt livfullt där inne, trots det trånga utrymmet. Jag mådde lite illa och blev andfådd och yr emellanåt. Men inga värkar satte igång.
Jag lär nog få gå tiden ut och kanske t o m längre än så.

Jag var hos barnmorskan idag. (eller jag och min sambo, han får ju valla mig dit och tillbaka ;))
När hon såg mig log hon åt mig och tittade medlidsamt.
- Åh, jag har tittat och tittat på datan om de tagit in dig men inte då. Säger hon. Världens gulligaste barnmorska har jag.
Mitt blodtryck: 120/70
Barnets hjärtljud 145 slag/minut
Fundusmåttet låg på 35,5. Vilket innebär att jag ligger bra till enligt kurvan igen. Skönt det.
Vikt: - 1kg sen förra veckan. Konstigt med tanke på att barnet vuxit och hela jag svullnat men det kanske har försvunnit annat från min kropp. Fast att det inte syns just nu.
Vi pratade lite om mina förutsättningar för att bli igångsatt. Bm ska prata med överläkaren den 11 alltså på torsdag om ingenting skett innan dess. Med tanke på min gång och min värk så ska jag uinte behöva gå hur länge som helst. Sen poängterade hon att det kan ju göra mer ont att bli igångsatt än om man väntar ut det. Men i mitt fall så spelar nog inte den värken någon större roll om man jämför med hur ont jag har av foglossningen. Bättre att bli av med den snabbare än att gå och pinas i flera dagar till. Spännande att se vad de kommer fram till och om det kommer bli nödvändigt eller om bebben faktist bestämmer sig för att komma på planerad tid.
Bm pratade med älsklingen om hur viktigt det är att han säger ifrån i mitt läge utifall vi nu skulle råka få samma läkare som vi mötte häromdagen på spec. Viktigt att han läser mina signaler och poängterar att jag absolut inte klarar av någon stress för det förvärrar bara situationen i mitt fall. Då kommer jag aldrig kunna slappna av och allt kommer bli så mycket jobbigare och smärtsammare. Jag frågade om det var möjligt att jag kan få något lugnande så jag lättare kan slappna av när det är dags, men bm var säker på att det beror på vilken personal jag får. Hon tror inte jag kommer behöva lugnande om de behandlar mig varsamt. Det tror inte jag heller att jag kommer behöva isåfall. Det har gått jättebra innan när de varit lugnare mot mig och förklarat vad de ska göra. Bm hade ringt upp till förlossningen och pratat med chefen där om hur de behandlat mig och att de måste läsa igenom min förlossningsplan noga när jag väl kommer in. Det är viktigt att "rätt" personer tar hand om mig då jag varit utsatt för våldtäkten för tre år sedan. Det har satt sina spår!
Jag sa att det hade varit bättre om de kunde förlösa mig på barnmorskeavdelningen istället, det hade kännt mycket tryggare. Min bm har arbetat uppe på förlossningen förut, synd att hon inte gör det nu. Jag sa att jag tyckte hon kunde jobba extra den här gången. :) ha,ha


Ikväll är det dags för en ny medial kväll. Jag undrar jag om jag vågar eller orkar gå på den.
Dagens ämne är psykometri. Vi ska öva på det idag och det är något som jag verkar ha ganska lätt för. Det är så roligt och givande. Men det är svårt att hamna i en djup meditation med full koncentration just nu, i det här läget. Jag får se hur jag gör. Men jag tror nog att jag får stanna hemma kväll. Nu börjar det dessutom att snöa igen. Riktigt ordentligt dessutom. Typist, ni ska se att vi kommer få ge oss ut i värsta snökaoset när bebben väl bestämt sig för att komma ut.

Ojdå vad klockan går. Måste öka tempot lite, ska gå ner till tvättstugan. Jag vet att älsklingen ska tvätta imorgon men jag tänkte ta lite granna idag, kan vara bra med lite trappgång, kanske sätter det fart på bebben.

Efter tvätten ska jag tona håret. Nåt kul måste jag ju underhålla mig med. Kanske att jag t o m slutför tavlan sen.
If i wanna here from an asshole, i fart!!

Kommentarer
Postat av: Ellen

Grattis på födelsedagen i efterskott..



Tänk om bebisen hade kommit på din stora dag..det skulle ha vara nåt extra o alldeles underbart..



Kram o ja håller tummarna att bebisen snart kommer

2010-02-09 @ 14:29:32
URL: http://www.jagochlivet.bloggagratis.se
Postat av: Linda L-Å

Spännande o höra vad de säger ang o gå över tiden... I morgon är en ny dag med nya tag. Kramis gumman

2010-02-09 @ 19:22:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0