v.20



Modern märker att barnet rör sig alltmer och det går ibland att se dess rörelser. Livmodern växer alltmer och skjuter fram magen. Det kan hända att naveln börjar puta ut, i sådant fall kommer den att göra det tills förlossningen. Bröstkorgen växer och det kan vara mycket bekvämt med en justerbar BH.

Ditt barn är 14-16cm långt från huvud till stjärt och väger ca 350g. Barnet är fortfarande mycket litet men växer snabbt och är nu halvvägs. Nu följer en kritisk fas i utvecklingen av sinnesorganen - hörsel, syn, känsel, smak och lukt. Äntligen kan barnet höra och känna igen din röst. De olika sinnesorganens nervceller utvecklas nu i sina specifika delar av hjärnan. Nybildande av nervceller har trappats ned något, och koncentreras istället till utveckling av komplicerade förbindelser mellan nervceller som krävs för funktioner som minne och tänkande. Bär du på en flicka finns det redan omkring två miljoner ägganlag i äggstockarna. Barnet kan nu njuta av att sträcka ordentligt på armar och ben, eftersom nervsystem och muskler har utvecklats tillräckligt för att det ska vara möjligt.

Källa: http://www.gravid.se/8_calendar/index.htm

Ja min mage, det märks att den växer för varje vecka syns det en skillnad och växtvärken är väldigt påtaglig. Så spännande att man kska kunna se på magen hur barnet rör sig inuti. Jag hoppas, hoppas att detta kommer att ske när älsklingen också tittar. Det vore så underbart att få se hans ögon tindra till sådär. Min sambo har världens vackraste ögon. Man kan ju alltid hoppas att de går i arv ;)

Magen spänner mycket och jag känner en stor skillnad i när jag blir stressad. Då stelnar magen till och det känns väldigt olustigt. Blir lätt illamående och får lite småvärk. Nu försöker jag på alla sätt hålla mig lugn men ibland blir jag upprörd och då märker jag av det. Det känns fantastiskt roligt att bebisen kan höra våra röster och känna igen dem. Jag försöker sjunga och prata med bebisen flera gånger om dagen. Även älsklingen pratar och smeker min mage varenda dag. Han är väldigt mån om att pussa på magen och prata med h*n där inne. :)
En känsla som är så obeskrivligt vacker, när jag ser honom ligga med sitt huvud mot min mage och pussa och nästan viska till bebisen. Jag hoppas att alla människor får vara med om det.

Jag har nu ökat 4kg. Men är säker på att det kommer bli mycket fler kg att läsa av på vågen de kommande veckorna. Men jag kan fortfarande inte äta onyttigt för då blir jag illamående men med ett undantag: Lakrits - herregud så gott det har blivit. Det är det enda onyttiga förutom morgonkaffet jag får imig skulle jag tro. Jag hoppas att jag inte kommer öka så mycket i vikt pågrund av att jag ätit mig till extrakilon utan att det mesta faktist är vatten, blod, moderkaka, och bebis som väger.

Jag kan inte riktigt fatta att vi redan hunnit halvvägs. Jag måste ju hinna förbereda allt här hemma, plus ordna med allt på försäkringskassan. För de är ju inte de snabbaste att ha att göra med direkt. Sen måste jag hitta en större bil. En kombi. Skulle behöva vinna lite pengar. Men jag har aldrig i hela mitt liv varit så här insatt i min ekonomi som jag är nu. Nu ska jag ha järnkoll på allt - varenda krona som kommer från det här hushållet. Nu ska här sparas till bebisen och alla kommande utgifter. Inga pengar kommer längre betalas på sånt som inte behövs.
Den tiden är förbi. Ja, ibland får vi väl unna oss saker det är inte riktigt så jag menar.
Men vi är ansvariga för att vårt barn ska få en så trygg framtid som möjligt.
Det, är det viktiga!
If i wanna here from an asshole, i fart!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0