Vad är väl en förlossning jämfört med en skoliosoperation?

Jag har försökt få fram information angående min operation jag gjorde 19901128. Då opererades jag för skolios och blev stelopererad i en stor del av ryggen. Närmare bestämt Th IV - L I (vilket innebär att jag har två stag som rätar ut ryggraden och den längsta harringtonstaget är fäst på Th IV Vilket betyder bröstryggskotan 4 och slutar på L I vilket är ländryggskota 1.)
Nu återstår det att se om jag kan få epiduralbedövning vid förlossningen eller om jag ska börja förbereda mig på annan bedövning. Någonstans vid de ländryggskotorna sätts nämnligen nålen in vid EDA-bedövning. Vi har sänd efter röntgenbilder från den tiden för att vara på den säkra sidan.

När jag letade efter mina gamla läkarutlåtanden fann jag den här. Herregud! när jag läser igenom texten på hur det var då så ska väl en förlossning inte vara så jobbigt. Bör nämnas att på den tiden fick jag en korsett i hårdplast som sträckte sig enda från nacken ner till höft/rumpa. 
Eller vad tycks?





"Pat opererades 901128 med en större steloperation i länd- och bröstrygg och kommer att behandlas i styv plastkorsett i 1 år efter operation. Dom första 6 månaderna dygnet om. Hon får under dom första 3 månaderna endast sitta vid måltid och toalettbesök och behöver hjälp med av och påklädning samt avtvättning som bör ske i liggande. Får inte gå ut och bör ha skolundervisning i hemmet. Får ej åka bil. Sedan succesiv mobilisering så att hon efter 3 månader kan börja deltaga halvt i skolundervisningen och gå kortare sträckor under 500 meter men avtvättning skall fortfarande ska liggande. Efter 5 månader får hon duscha i stående, hon får åka buss och bil fritt med korsett på men det är först efter 9 månader som hon får sitta fritt i alla möbler och hon kan då också vara av med korsetten max 8 timmar per dag. Efter 12 månader avslutas korsettbehandlingen. Cykling och simning är tillåten men ej sport och gymnastik. "

If i wanna here from an asshole, i fart!!

Kommentarer
Postat av: Hoppets låga

Ajajaj, det där lät jobbigt. Det måste ha varit en jobbig tid detdär. Kanske en förlossning inte verkar så skrämmande när man har läst detdär. :)



Hoppas du håller ut med din ryggvärk å foglossning. Måste vara etter värre när du har ryggproblem från förr.

Kämpa på, belöningen kommer. :)

Kram

2009-11-21 @ 16:53:50
Postat av: Popitop

Jag minns den där korsetten som om det vore igår. Och du förresten, vet du vem jag träffade idag? Kerstin. Vad hon heter i efternamn minns jag däremot inte. Hon som vi hade i tyska och engelska. Helt plötsligt står hon bara där, i min affär! Såklart helt ovetandes om att det är min affär, men ändå. Väldigt roligt!



Kram Linda

2009-11-21 @ 23:49:17
URL: http://popitop.blogspot.com
Postat av: sandra

hej! jag googlade lite på skoliosoperationer och förlossningar och fick fram din blogg. jag har inte läst så mycket mer än det här inlägget, det kanske jag egentligen borde gjort innan jag skriver till dig... men jag hoppades att du kanske ville prata lite med mig om detta. jag gjorde en skoliosoperation 2001, och fick nyligen veta att jag är gravid. jag är nyfiken på hur du tycker att din operation påverkade din graviditet och din förlossning (om du gått igenom den än) och så. blev det några jobbiga komplikationer? påverkades operationsresultatet? något annat som du tycker att jag borde vara förberedd på? jag vore verkligen tacksam för svar! :)

2010-03-12 @ 18:33:33
Postat av: Miss Hopeful

Hej Sandra!

Igentligen har inte själva scolios operationen påverkat min graviditet på annat sätt än vid just förlossningen. I den bemärkelsen att jag inte kunde få EDA. Alltså bedövningen epudiral, den bedövningen där de bedövar ryggmärgen. Men det beror lite på mellan vilka kotor ditt stag sitter. Mina satt precis där man för in nålen vid en eda-bedövning.

Min förlossning gick jättebra. Jag tog kvaddlar, lustgas och västerviksbedövning. Jag rekommenderar dig att ta reda på redan nu om du kan få eda eller inte. Men annars ta samma bedövning som jag gjorde det funkade utmärkt i mitt fall iallafall. Men min förlossning tog 3,5 timme, det vet man ju inte i förväg. Men kolla upp olika alternativ och lär dig andningstekniken ordentligt - den underlättar jättemycket.



Lycka till.

Fråga gärna fler frågor om du har sådana på lut.

2010-03-13 @ 10:46:33
URL: http://misshopeful.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0