Europavalet 2009


foto:Europaparlamentet

Då du röstar i valet till Europaparlamentet väljer du vem som ska påverka din framtid och vardagen för nästan 500 miljoner medeuropéer. Om inte du bryr dig kommer någon annan att göra det - och bestämma vem som ska vara din företrädare i EU:s enda direktvalda församling. De valda ledamöterna formar Europas framtid under de kommande fem åren. Se till att du får det Europa du vill ha! Röstar du inte, klaga inte efteråt. (Europaparlamentet)


Då var det klart! Den 7 Juni ska jag jobba som valförättare. Det här har jag nu gjort i 5 el 6 val. Det är viktigt att man engagerar sig. Visst har jag kanske mer eller mindre blivit indragen i det politiska tänkandet av min käre far som är en aktiv politiker. Jag ser stora fördelar i att i tidig ålder mer eller mindre tvingats till eget tänkande vad gäller många politiska frågeställningar, ideologier och människors mänskliga rätt att LEVA.  Vi har haft många samtal runt köksbordet och det har blivit en naturlig del av våran vardag. Visst har min pappa påverkat mig mycket i de politiska värderingarna men jag har ett eget tänkande och ett eget val, vi har många gånger inte samma uppfattning om saker och ting men vi kan diskutera om det. Eller ja, jag har nog lättare att diskutera ämnet med ett mer objektivt synsätt än min inbitna politiska vänsterfar som  dagligen skriver politiska inlägg i tidningar och på nätet. Han sitter med i fullmäktige och jag antar att man då har ett mer "jag har rätt, lyssna på mig nu-tänk" än vad jag har. Ibland har jag faktist påpekat det för honom. Vi tycker lika i det mesta men inte i allt och det är väl skönt. Vad tråkigt om alla hade tyckt likadant. Vilken tristess det hade varit. Våran största gemensamma nämnare är alla människors lika värde. Det borde vara allas gemensamma nämnare. Men dessvärre så finns det allt för många egoister i den här världen. Rika blir rikare och de fattiga blir fattigare. Ingen vill ge upp lite av sin egen välfärdspott för att hjälpa de som har det sämre. Usch!

What comes around goes around!! Just wait and see.
If i wanna here from an asshole, i fart!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0