Nästa steg: kryokonservering

Nu har vi lagt upp en ny planering, men då med ett fryst embryo. Vi har haft en sagolik tur som lyckats få fyra ägg till frysen, särskillt när man blivit överstimulerad, bm sa att vid 16ägg eller fler är det ovanligt att man får mer än ett ägg till frysen. De plockade ut 22ägg på mig och lämnade tom kvar två st på vänster sida. Jag antar att de ansåg att de inte behövde pina mig mer än nödvändigt. Jag känner mig lättad att slippa gå igenom den mardrömmen med ÄP nu igen. Hoppas att jag aldrig behöver göra det igen. Utomkvedshavandeskapet är den värsta smärtan men efter den blir det ÄP. När jag fick mitt utomkveds hade jag gått omkring i två månaders tid....äggledaren hade spruckigt på flera ställen och gick inte att rädda. Jag åkte in akut med fruktansvärda smärtor, det gick inte att stå upp, inte att sitta. Så det känns ju lite befriande att embryot placeras in direkt i livmodern. Då slipper man den oron. Risken att den skulle simma in i min enda äggledare är ju ganska minimal. Men vem vet. Med min tur så kan väl allt hända. Nu måste jag vänta in vanlig mens innan vi kan gå vidare..Så det dröjer ju ett tag.


Citat:
"nedfrysta embryon ("kryokonservering")

Om det finns befruktade ägg över efter embryotransfern kan de eventuellt frysas ned i laboratoriet. Det är bara möjligt att frysa embryon av hög kvalitet. Embryona måste kunna frysas ned, tinas upp och flyttas tillbaka i livmodern under en senare cykel. Därför genomgår dessa embryon en sträng urvalsprocess och endast 10-15 procent av de embryon som återstår är tillräckligt bra för att kunna frysas. När det sker tecknar du ett "kryokonserveringskontrakt" med laboratoriet, där villkoren för förvaringen anges. I början av IVF-behandlingen tas blodprover på dig och din partner för att kontrollera om ni har vissa infektionssjukdomar. Om du eller din partner har en infektion, kommer man inte att frysa era embryon på grund av smittorisken.

De nedfrysta embryona kan tinas och flyttas in i livmodern i en vanlig menscykel, eller en så kallad "kryocykel", där kvinnan får hormontabletter för att förbereda livmodern på en eventuell implantering. Men du måste betänka att embryona inte är lämpliga att flyttas tillbaka om det visar sig att de inte håller tillräcklig kvalitet när de tinats.

Statistiskt sett leder frysta embryon till färre graviditeter än "färska" embryon, men det ger ändå en god chans med minimal belastning för kvinnan."

Källa: Fertilitetsguiden.nu - Steg för steg - fertilitetsguiden

If i wanna here from an asshole, i fart!!

Kommentarer
Postat av: Lilla J

Skönt att ni har frysembryon, hoppas de är kanon och blir till bebisar!



Det där med utomkveds är faktiskt en av mina största rädslor, jag har sluppit det hittills tack och lov. Men enligt vad jag läst och det de sagt på SU så är risken för utomkveds faktiskt ngt högre vid IVF och inte tvärt om. Inte meningen att skrämma upp dig, men det verkar ju konstigt om de har sagt annorlunda till dig.

2009-02-13 @ 18:11:26
URL: http://livetsvillervalla.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0