Urinvägsinfektion

Typist!
I veckan hade jag ju som sagt feber i tisdags och i onsdags men tänkte att det nog säkert beror på att jag börjat arbeta igen och träffar en massa olika människor. Men icke sa nicke. När jag så trodde att allt var bra så fick jag jätteont i magen i torsdags men även då tänkte jag att det är nog bara tarmarna som spökar och kanske är det "foglossning" eller vanlig växtvärk.
 I fredags tog jag med mig min mamma och åkte ner till stugan i Olofsbo. Vi behövde båda komma iväg på lite myspys på tu man hand och bara njuta av lugnet som är där nere. Ja, hela fredagen var jätte mysig och varm. Solen lyste på våra bleknande kroppar.
 

Förutom att jag körde rätt in i grinden och tillfogade den här läckra repan
med tillhörande inbuckling på ca 40cm........hm.. Tur det är på samma sida gubben backade på för då fixar dem säkert allt samtidigt på verkstaden. Ja, men förutom den "LILLA" händelsen så var fredagen riktigt bra till dess att natten infann sig och jag ideligen blev tvingad till att gå på toaletten för att kissa. Fast att jag nu druckigt en hel del vatten så är urinet ändå mörkgult och nästan orangefärgat och det luktar inte direkt rosor...Jag hoppas att det snart återgår till det normala. På lördags morgonen ringde jag till Hallands sjukvårdsupplysning och förklarade alltsammans och då skickade hon mig vidare till Falkenbergs vårdcentral (väldigt bra och snabb service på den kvinnan) och jag fick en tid inom en timma.

När jag kom dit så ville de ha ett urinprov och det hade jag ju inga problem med att lämna då det är det enda jag sysselsatt mig med de sista timmarna. Det hade ju varit att föredra ett urinprov som legat i blåsan minst fyra timmar men de fick nöja sig med ett färskt prov. Efter en stund blev jag inkallad till läkaren han sa att eftersom jag tömt min blåsa regelbundet så är det svårt att få ett säkert svar. Men de visade iallafall att jag hade höjt äggviteämne i urinet. Vilket kan tyda på en urinvägsinfektion.
 Han kände på magen och frågar plötsligt: Är du med barn?
-ja, svarade jag lite förvånat..borde inte sjuksystrarna informerat honom om detta.
Då kände han lite nogrannare och dunkade mig bak över njurarna och frågade om det gjorde ont. Men inte bak i ryggen men på höger sida av magen ömmar det rejält. Han skrev ut Furadantin, 3 tabletter om dagen i fem dagar. Furadantin innehåller ett ämne som heter Nitrofurantoin och den har en bakteriedödande effekt. Den är verksam mot flertalet bakteriearter som orsakar urinvägsinfektioner. Läkaren sa att den täcker ca 85-90% av alla bakteriearter. Om jag inte märker en förbättring inom tre dagar så måste jag söka hjälp igen för då är det någon annan bakterie, och om jag får feber igen så måste jag åka in akut. Det är inte bra om det sprider sig till njurarna. Det är ingen fara för barnet sa han men en obehandlad urinvägsinfektion är farligt för din egen hälsa och det är viktigt att få bukt med den. De skickar mitt urin för en odling och svaret kommer om ca 4 dagar. Om fem dagar (alltså på torsdag) så måste jag in och lämna ett nytt urinprov. Och det är viktigt att läkarna/barnmorskorna följer upp mig regelbundet nu sa läkaren. Meningen var ju den att jag skulle lämna prov hos BM (barnmorska för er som inte förstår förkortningen BM) på tisdag , men det är nog inte någon ide då jag har påbörjat en pencillinkur redan. Men jag ska givetvis berätta alltsammans och även om min värk. Det kommer säkert ordna sig till det bästa.

I lördags öste regnet ner så jag och mamsen åkte till Gekås i Ullared och inhandlade lite kläder. okej då vi var där idag med och handlade lite till.. Det fanns inte alls mycket fina mammakläder och som vanligt knappt några mammabyxor. Men där hängde ett par mammasnickarbyxor men i en storlek för anorektiker...:( hm, suck. men förhoppningsvis så får de in mer av dem inom ett par veckor. Men jag fyndade på vanliga avdelningen, lite stora växtvänliga långärmade tröjor och ett par byxor som passar nu. För det behöver jag. Jag har ju inhandlat byxor och tajts men de är ännu alldeles för stora. Men det finaste klippet var ändå en cd-skiva som jag just nu sitter och lyssnar på. En cd fylld med en massa godnatt sånger till bebisen. Åh, nu ska här sjungas och spelas vaggvisor varje kväll för den lilla i magen. Priset för den blev endast 45kr. Rena fyndet ju. Billigt är bra.
If i wanna here from an asshole, i fart!!

Kommentarer
Postat av: emmelie

du måste ta det lugnt gumman. <3

2009-08-17 @ 19:14:31
URL: http://brokenbutterfly.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0