Ugnstekt kassler med kantarellstuvning, ris & råkostsallad

Igår gjorde jag åt de sista kantarellerna. Jag lagade ugnstekt kassler med kantarellstuvning, till det åt vi ris och råkostsallad. Underbart gott blev det och så enkelt att göra. Nu får jag ge mig ut i skogen igen för att plocka mer svamp och bär. Jag har fortfarande blåbär kvar men inte så länge till.



-Sätt ugnen på 175 grader
-Smörj en ungsform. skär kasslern i skivor. fördela jämt över formen.
-Fräs kantarellerna först utan något fett, när all vätska försvunnit tillsätt en klick smör. (äkta smör är godast)
-Hacka scharlottenlök och lägg i tillsammans med kantarellerna.
-Strö mjöl över och red ut med matlagningsgrädde alternativt standardmjölk. Se till att stuvningen blir lagom tjock. Krydda. (Vegeta, peppar).
-Bred ut kantarellstuvningen över kasslerskivorna. 
-Sätt in i ugnen - mittersta falsen i ca 25minuter.
-Koka riset, lägg gärna i lite olja, salt och persilja.

-Gör en råkostsallad.
Riv morot, äpple och vitkål - blanda ihop i en skål krydda med citronkrydda.

-Serveras med lingonsylt eller allra helst rårörda lingon.
If i wanna here from an asshole, i fart!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0