Snok eller svart huggorm - det är frågan.



Idag tog jag med Picasso (min katt) till Pickesjön, jag hade med mig filt och satte mig ner för att njuta av solen och kanske försöka meditera lite. Plötsligt hör jag hur det väser till vänster om mig. Jag vänder mig om ,kollar var är Picasso?? Först såg jag honom inte men sen - givetvis står han och råstirrar en väsande svart huggorm. Endast 30cm från ormen. Ormen var ca 50cm lång och svart......
Jag får panik och rycker åt mig katten, springer till filten, drar åt mig den och ryggsäcken och kutar sedan upp till bilen. På vägen dit möter jag ett promeneradne par som tittar frågande på mig. EN orm...en väsande orm..Oh shit vad rädd jag blev ...och katten åh jag ...näeh ..fy... De skrattade lite åt mig och fortsatte att gå. De måste ha trott att jag var helt väck, el nåt....ha,ha
Väl i bilen försökte jag lugna ner mig och mina skakiga händer. Jag  HATAR ormar. Picasso verkar dock tagit det med ro för han låg och kurrade i reseburen.

När jag kom hem så ville jag ha reda på vad det var för en orm. Jag trodde först att det var en snok men

efter att ha talat med min bror som arbetat mycket med ormar och läst om det på nätet, så har jag nog kommit fram till at det var en svart huggorm vi mötte. Plus att den väste åt Picasso, det kan tydligen även snokar göra ....det visste jag inte. Men att det är ett typiskt huggorms beteende - det visste jag ialla fall.


Fakta Huggorm - Utseende:
Hanen av huggormen blir i allmänhet mellan 34 till 76 centimeter lång, honan mellan 42 och 78 centimeter. Enstaka exemplar om cirka 100 cm, är kända, speciellt från norra delen av utbredningsområdet. Huggormar har vertikala pupiller (som på en katt till skillnad från snokens runda). Huvudet är brett och platt, med fjäll som är mindre än snokens.

Huggormen har oftast en relativt ljus grundfärg med ett mörkt sicksack-band längs ryggen. Ofta är grundfärgen ljusbrun och bandet mörkbrunt. Hannar som nyss bytt skinn kan ha silvergrå grundfärg med svart band. Det finns också helsvarta - melanistiska - individer. Dessa är speciellt vanliga i skogstrakter, vid sjöar och dammar, längs kuster och på öar. Ärftligheten är inte helt klarlagd, men fler honor än hanar är helsvarta. Det finns även normalfärgade former som saknar sicksackbandet. Nästan alla huggormar föds normalfärgade, men en del blir mörkare med åren.
Information tagen från Wikipedia.

If i wanna here from an asshole, i fart!!

Kommentarer
Postat av: Victoria

Fy, vad läskig!

2009-04-13 @ 20:30:28
URL: http://victoriadays.blogg.se/
Postat av: eelina

Hejhejhallå, jag har fotograferat några nya bilder.

Ta gärna en titt, men om du inte är intresserad av det, så kan du ju alltid ta en titt på min blogg & kolla om du hittar något intressant!

Ha en bra kväll!

2009-04-13 @ 20:47:45
URL: http://elinanilssoon.blogg.se/
Postat av: Katrin

haha hade velat se din min

2009-04-13 @ 22:22:48
Postat av: kenneth

Tur att katten klarade sig...och du med för den delen =)

Jag träffade också på en svart huggorm i helgen, men trodde att det var en snok. Nästa gång jag ser en så vet jag vad det är !!

2009-06-01 @ 23:40:29
URL: http://kenasblandning.blogg.se/
Postat av: Ida

Jag hatar ormar! såg en idag faktiskt :(

2010-06-25 @ 01:08:54
URL: http://www.nattstad.se/escapee_

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0