modell/imitationsinlärning

Vi har olika inlärningsätt som formar oss till den vi är idag. Två av inlärningsätten är modellinlärning och imitationsinlärning. Modellinlärning kräver en viss förmåga att kunna dra egna slutsatser. Dina handlingar blir oftast inte identiska med förebildens men uttrycker ändå samma stämning eller grundton. Man ser följderna av andras beteenden och tar efter om vi anser att följderna är önskvärda. Vi lär oss av andras erfarenheter. Modellinlärning används ofta i skolor och på arbetsplatser. Uppfostran av barn. Imitationsinlärning betyder att man härmar en förebilds beteende. Barn blir ibland små avbilder av sina egna föräldrar, på gott och ont. De använder sig av samma tonfall, samma gester och ansiktsuttryck som deras föräldrar. Tar genast efter någon annans beteende utan att reflektera över det. Används framför allt på dagis, skolor men även vuxna människor med dålig självkänsla härmar andra i tron om att de då ska duga.
Jag fick t ex som liten lära mig tidigt att man alltid ska tacka för maten, att alltid äta upp det som man tagit åt sig, att alltid duka bort min tallrik från bordet efter maten. (vanligt folkvett) Mamma lärde mig att äta med pinnar till Kinamaten, än idag äter jag kinamat med pinnar, det skulle kännas jättekonstigt att behöva äta sådan mat med vanliga bestick. Det hör inte till liksom.Dessa beteenden är ingjutna i mig. Allt detta lärde jag mig genom att efterapa mina föräldrars beteenden. Givetvis var de noga med att poängtera vad som var rätt och vad som var fel, men så länge de själva levde som de lärde var jag villig att göra det samma. "Barn gör ju inte som vi säger utan de gör som vi själva gör". Språket är ju ett bra exempel på hur man genom härmning lär sig något nytt. Att brottslingar bestraffas med att deras frihet tas ifrån dem fungerar som skrämselpropaganda för hur det kan gå om du gör likadant. En bra förebild kan vara ett exempel på hur härmning kan leda till något positivt. Att umgås med människor som för ett sunt leverne smittar av sig och påverkar en till att leva sundare, man vill ju må lika bra som de gör, se lika friska ut osv. Ens egen livskvalité ökar.
If i wanna here from an asshole, i fart!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0