Hon sa att den tavlan utstrålar precis så som hon känner sig-Ensam.

Känner mig lugn, harmonisk och ledsen.
Ledsen! Hur hänger det ihop?
Har fastat klart, storstädat lägenheten, tänt ljus, rökelser och lyssnar på irländsk lugn musik...
Känner ett inre lugn..Men så ploppar sorgsenheten fram och jag blir ledsen.
Igentligen är det inte alls konstigt: Man känner inte mer sorg än man kan hantera,Kroppen släpper de inre spärrarna pö om pö..Fantastiskt igentligen.. Men samtidigt vill jag bara känna glädje och så blir det så här.
Glädjen utbyts mot ledsamhet.
Det ska bli så skönt när jag kommit över allt gammalt skroll som tynger ned mig.
Det kommer ju kännas som att flyga,,Så lätt!!

Igår sålde jag en till tavla; till en gammal tant som kom från Estland. Hon köpte "Alone", Hon sa att den tavlan utstrålar precis så som hon känner sig-Ensam.
Jag ville bara krama om henne, hon berättade sin barndomshistoria hur hon med sin familj flydde hit till sverige (Gotland) med en båt. De flydde för att slippa bli skickade till Sibirien. 1939. Krigets berättelser intresserar mig. Jag kände hur jag bara satt och lyssnade intensivt på allt hon berättade. Jag frågade om hon inte har skrivit ner sin historia. Men det hade hon inte, Men det borde du sa jag.
Hon berättade om hur det gick till när de var tvungna att lämna hemmet, hennes mamma ville stanna och låsa ytterdörren men då sa tantens pappa till mamman att vi har inget hem längre.
Så de lämnade utan att låsa efter sig. Mamman kunde aldrig släppa det där. Att hon inte fick låsa.
För några år sedan återvände tantan till Estland och till det här huset. Hon såg en man där i trädgården och hon gick fram till honom och presenterade sig och bad om att få ta kort på ytterdörren. Hon förklarade varför och han gick med på det. Så det gjorde hon, familjen bjud in henne för att se resten av huset, men tanten tackade snällt nej och sa att hon ville minnas huset som det vart.
Hon återvände till Sverige och till sin gamla senila mamma som knappt kom ihåg någonting vid det här lagret. Tanten höll fram fotot för sin gamla mamma och mamman utbrister- Men där är ju min dörr..Hon mindes och förhoppningsvis kunde hon sedan släppa taget om huset. En fantastisk historia.

Tanten berättade även om sin gamla väninna från Estland som brukade bli irriterad på tanten för att hon ständigt brukade ändra sig..och inte hålla sig till det som de först bestämt.
Väninnan höll sig alltid till det som hon först bestämt förutom den här gången,
 då hon skulle åka och hälsa på släkten och vännen i Sverige.
Vänninan ringde till tanten och berättade att jag har ändrat mig.
-Va! ropade tanten förvånat. Har du ändrat dig!
-Ja sa väninnan jag har ändrat så att jag far över två dagar tidigare.
Å det gjorde hon. Hon hade fått tag på en billig plats på nedervåningen. Väninnans bror följde henne till fartyget och vinkade av henne. Det blåste ordentligt den där dagen men han såg henne fara iväg..
Med Estonia...
Hon som aldrig förr i hela sitt liv ändrat något men till slut gjorde hon det och det blev hennes död..Hon vilar på havets botten...

"Alone"
If i wanna here from an asshole, i fart!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0