Donation av mänskliga embryon.

Sådär ja!
Nu har jag varit på Janos Amosis klinik och tagit alla proverna. Min sambo hade redan tagit alla dessa prover förra gången vi vart där men på mig tog de bara hormonprov och lite annat de glömde helt enkelt av det. Sånt som händer, nu är det gjort iallafall. Jag berättade att vi skulle till Sahlgrenska två dagar; första dagen för informationsmötet angående IVF-behandlingen. Andra dagen ska Min sambo först lämna ett spermieprov och senare på dagen har vi möte med läkarna. Hon hade aldrig hört att man ska lämna spermieprov två gånger och särskillt inte när allt var bra med det första provet. De kanske bara går igenom allt från första början igen. Kanske har de infört nya rutiner.

Vi har fått en hel del papper som ska läsas igenom noggrannt och eventuellt godkänna eventuell donation av mänskliga embryon för odling av s.k. srtamceller.

Vid provrörsbefruktning erhålls normalt flera befruktade ägg (embryon) än vad som kan återföras till kvinnan vid behandlingstillfället. Om dessa embryon bedöms som normala fryses de för återföring till kvinnan vid ett senare tillfälle om detta skulle vara önskvärt. Enligt svensk lag får embryon förvaras i fryst tillstånd i fem år. Om paret inte önskar återfå sina frysta embryon inom denna femårsperiod måste dessa embryon förstöras, alternativt doneras till forskning. Embryon som bedömts som ej livsdugliga samt frysta embryon som paret ej önskar återfå kan användas för forskningsändamål. Celler från dessa embryon kan utgöra utgångsmaterial för forskning som syftar till odling av stamceller och etablering av stamcellslinjer. Man tror idag att sådana stamceller kan utvecklas till exempelvis nervceller, muskelceller och olika typer av blodkroppar. De resultat som framkommer genom forskning på de donerade embryonerna, som t.ex. stamcellslinjer, kan sedan komma att användas i forskning och utveckling av läkemedel och behandling av svåra folksjukdomar. Avsikten är att sådan forskning skall möjliggöra behandling av och förhoppningsvis även bota, patienter som drabbats av olyckor såsom ryggmärgs- och ledskador eller sjukdomar såsom bl.a hjärtinfarkt och diabetes. De till forskning donerade embryonerna kommer däremot inte användas för något kliniskt ändamål.

Sen ska vi godkänna om vi går med på att våra eventuella överblivna ägg eller embryon, som annars skulle destrueras får användas till att träna personal på att hantera ägg, microinjicera etc, testa nya odlingsmedier, utvärdera nya metoder.
De kommer alltså inte användas till forskningsstudier.
Det som de vill att vi ska godkänna är alltså att de får använda våra obefruktade ägg, överblivna embryon samt spermier.

Det är mycket att tänka på innan man skriver på sådant här. Både jag och min sambo tänker som så att det kan komma att hjälpa andra par i deras försök att bli gravida och det kan även vara en viktig bit i att finna läkemedel och metoder för att bota sjukdomar etc. Kanske att våra framtida barn någon gång skulle behöva sådan hjälp då känns det bra att man bidragit med vad man kunnat. Vi är båda två redan organdonatorer. Vi tänker som så att om jag själv kan tänka mig att ta emot ett organ från någon annan eller att mina närmaste ska få ta emot ett organ, Ja, då är det inte mer än rätt att själv donera till behövande.
http://intressant.se/intressant
Läs även andra bloggares åsikter om <a href="http://bloggar.se/om/IVF" rel="tag">IVF</a>
If i wanna here from an asshole, i fart!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0