Störst av allt är kärleken.


foto: Aftonbladet


Ja Daniel du har så rätt. Störst av allt är kärleken.
Vilket vackert tal han höll för våran kronprinsessa Viktoria. Helt otroligt gripande faktist.
Vet inte om det beror på alla extra hormoner jag fått, men visst tårades mina ögon ett flertal gånger under gårdagens bröllop mellan kronprinsessan Viktoria och hennes prins Daniel.
Jag trodde inte att jag skulle bli så berörd men satt som förstenad framför tvn så gott som hela dagen och kvällen igår. Älsklingen min var inte lika imponerad..ha,ha men lät mig snällt hållas. Några suckar över att han missade vmfotbollen men annars inte något klag. Han satt uppe och höll mig sällskap ända in på småtimmarna. Det är min man det :)
Givetvis så hade vi ordnat en tiara till Alva och svenska flaggan var framme. Ett prinsessbröllop ska firas. Även om jag nu inte tror på Monarki som statsskick så är jag ändå stolt över att vi har vårt kungahus.
Ja, visst fick vi skattebetalare stå för en del av det här pampiga bröllopet men jag tänker se förbi det just nu och bara njuta av allt glitter och glamour. För hur gärna jag än skulle låtsas att jag inte brydde mig så gör jag det. Jag är barnsligt förtjust i vackra klänningar och håruppsättningar och alla fantastiska smycken med historiska bakgrunder. Jag älskar det! Som en saga jag gärna drömmer mig in i. Ialla fall för ett tag kan jag förtränga all fattigdom och orättvisa runt om i vårt land och runt om i världen, för att bara för en stund få dras in i deras sagobröllop. Så för en stund låter jag mig förtrollas av denna overkliga värld.

Det syntes så tydligt att det här verkligen är kärlek på riktigt inte bara ett ihoptussat giftemål för sakens skull. Här har kronprinsessan verkligen valt sin man av folket. Och vilken resa han gör, tänkte på det igår när han gick in i kyrkan var han en enkel man från Ockelbo vid namn Daniel Westling, ut ur kyrkan kommer han som man till Kronprinsessan och med titeln Prins Daniel av ätten Bernadotte, hertig av Västergötland och riddare. Inte illa. Snacka om en klassresa.



Våran lilla Alva, vår egen lilla prinsessa.

Jag satt som förstenad framför tvn och ville inte missa något, det kändes att det var något alldeles extra. Från början hade jag bestämt att det var några speciella händelser jag helst inte ville missa med detta bröllop och det var: Själva bröllopsakten, kortegtåget, Talen från Viktoria till folket, Kungen, Daniels pappa och från Daniel själv och brudvalsen. Jag såg allt och mycket till. Det var slående hur personligt och hur välskrivna talen var, det kändes att det var äkta. Att Kungen dessutom uppmärksammade sin drottning på deras 34e bröllopsdag gjorde ju inte saken sämre. Men bäst av allt var ändå Daniels tal, så vackert skrivet, han är som gjord för att hålla tal. Att vi dessutom fick ta del av deras personliga leverne ,när Daniel berättade att Viktoria skrivit 30 stycken kärleksbrev till honom och lagt i en ask för honom att läsa när hon skulle resa till china i 30dagar...det är kärlek...på riktigt! Roligt också att få veta nåt så personligt och en ny förståelse för deras gemensamma liv uppkom. Det kändes så äkta och det är ju det bröllop handlar om, för mig ialla fall. En hyllning till kärleken - den vackraste av alla känslor.

Att de älskar varandra på riktigt det kunde ingen undgå att se och därför tänker jag fortsätta vara stolt över vårt kungahus. För att jag tycker om dem som personer. Ja, det lilla jag hört och sett vill säga. De arbetar och bryr sig verkligen om alla människor och gör mycket hedersfyllda uppdrag för mänsklighetens skull. Det är beaktningsvärt. Fast att jag emellanåt stör mig på orättvisan som det här landet allt mer visar på, tänker jag aldrig vända ryggen till kärleken. Även om den nu är hos royalister och höginkomstagare så visar dessa människor sig åtminstonde ha hjärta stort nog för att även bry sig oim dem mindre lyckligt lottade.
Visst jag är en vänsterkvinna och detta kanske låter som dubbelmoral, men det står jag för. Att Lars Ohly gjorde en sak av det hela tycker jag faktist var otroligt barnsligt, fast kredd till honom för att han inte lät sig duperas av dubbelmoralen... :)


Ja, även Picasso var delaktig i bröllopet :)

If i wanna here from an asshole, i fart!!

Kommentarer
Postat av: Camilla E Lindström, En mammas dagbok ♥

Vilka fina prinsessor!

2010-06-20 @ 22:33:31
URL: http://emring.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0