v.37



Du fortsätter att gå på kontroll varje eller varannan vecka. Barnets vikt och position kontrolleras vid varje MVC-besök. Den här veckan är en lämplig tid att gå på studiebesök på den förlossningsavdelning där du tänker föda. Nu är det vanligt att känna förvärkar. Livmodern blir hård i ungefär 30 sekunder och sedan slappnar den av. Dessa sammandragningar ska inte göra ont. Ofta stiger nu känslan av spänning och förväntan ju närmare förlossningen du kommer.

Barnet är ca 35 cm långt från huvud till stjärt och vikten ungefär 3 kg. Nu betraktas barnet som fullgånget och är redo för sin resa till livet utanför livmodern. Om barnet ligger med stjärten eller fötterna först så erbjuds du kanske en yttre vändning nu. Det vill säga en läkare försöker genom mild massage att vända barnet så huvudet ligger nedåt mot bäckenöppningen. Får du värkar i denna vecka försöker man inte hindra förlossningen från att komma igång. Det finns forskning som tyder på att barnet själv producerar hormoner vilket signalerar att det är för trångt och det leder till start av värkar.

Under graviditetens större del har barnet förlitat sig på dig för att slippa infektioner, men under tiden har hon eller han också byggt upp sitt eget immunsystem. Efter födseln fortsätter detta att utvecklas och stärks även genom amning. Den första mjölken som kommer ur dina bröst kallas råmjölk och är rik på näring och antikroppar. Den egentliga modersmjölken kommer igång två - tre dygn efter förlossningen med hjälp av barnets aktiva sugande på brösten. Mjölken är näringsmässigt väl sammansatt, ger ett bra skydd mot infektioner och stärker barnets immunförsvar. Barnet brukar nu träna sig på att andas men eftersom det varken har luft i eller utanför lungorna resulterar detta ofta i fostervatten i strupen med hicka som följd. Detta är helt normalt och inget att oroa sig för.

Källa: http://www.gravid.se/8_calendar/index.htm



Nu har jag börjat svullna upp ordentligt emellanåt. Mina händer och fötter blir som små prinskorvar för att inte tala om benen. Sover väldigt dåligt och hittar ingen bra sovställning. Men nu slipper jag ialla fall vakna av halsbränna och sura uppstötningar, jag äter nämnligen Losec som fungerar i 24 timmar. Underbart! Men det är tur att jag inte åt dem tidigare för de har nämnligen bidragit med att jag nu kan äta godsaker utan att få halsbränna...Farligt farligt, men jag försöker att inte proppa i mig en massa onyttigt. Det är ju bara jag som blir lidande av det i slutändan. Däremot så ser jag till att äta extra mycket potatis och pasta. Man ska ju kolhydratladda nu inför det kommande "maratonloppet".

Trots att jag lider av konstant sömnbrist så får jag stunder av obeskrivlig energitillförsel. Som igår t ex då hittade jag på saker hela dagen och kvällen. Jag gick i knalleland - hälsade på min kära Lindis som börjat arbeta igen efter sin mammaledighet, sen umgicks jag med en av mina "små" bröder (29år), vi lagade käk och satt och skrattade länge med våran sura humor. Ha,ha jag skrattade så jag grät. Efter att jag skutsat hem honom så gjorde jag en visit på mitt arbete. Det var nice. Men det kändes samtidigt skönt att jag är ledig nu lite innan förlossningen för det var livat. Inte bråkigt men högljutt och stirrigt. Något som jag i vanliga fall inte reagerar på. Antar att jag blivit härdad, vet dock inte om det är så bra i det fallet. Toleransnivån kanske har blivit lite väl hög. Ja,ja nu får mina kära kollegor ta den biten. Jag blev positivt överraskad när jag kom dit igår kväll. Det såg så städat ut och jag vet varför. Nu när jag blivit mammaledig så har de äntligen anställt fler kvinnor. Hoppas verkligen att de stannar kvar när jag kommer tillbaka. Sååå skönt med ordning och reda. Mina manliga kollegor
är jätteduktiga på alla sätt men inte med städningen.

Det trycker på nertill nu riktigt ordentligt men jag kan ta mig framåt än så länge. Det går inte fort men det går.
3 veckor kvar. Sen så Äntligen!
Idag ska jag försöka städa ur bilen så den är ren och fin tills bebben kommer.

Ha det gott så länge.

kram
If i wanna here from an asshole, i fart!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0