Misstänkt GBS tillbaka.

Som jag nämnt så har jag ju börjat svullna upp nu. Så idag kände inte ens min barnmorska först igen mig för att jag svullnat så. Trots all extra vätska så har jag knappt gått upp ett gr sedan sist jag var hos henne. Konstigt. Jag visade att jag svullnat på armar, händer, ben, fötter och i ansiktet. Hon frågade hur det var med min syn och jag sa att den blivit ännu mer suddig på sistonde särskillt sen jag börjat samla på mig vatten. Då såg hon lite oroad ut och frågade om jag haft ont i magen. Ja, det hade jag ju, igårkväll fick jag så himmlens ont precis vid magmunnen och längst ner vid blygbenet. Smärtan kom plötsligt och höll väl i ca en halvtimme. Sen har jag ju huvudvärk till och  från men är ju så van vid att ha det så jag lägger inte märke till den så mycket längre. Men nu när jag tänker efter så har det varit en annan slags huvudvärk mot min vanliga whiplashvärk. BM gick och rådfrågade en annan kollega angående havandeskaps förgiftning. Men de trodde inte att det skulle vara någon fara eftersom det inte visades sig i mina prover men jag ska vara extra uppmärksam hädanefter på alla symptom.

Precis som jag kände på mig så skulle det inlämnade morognurinet påvisa något i urinet. Som jag tidigare skrivit så känns det precis likadant som när jag fick beskedet att jag hade GBS. Det är ju vanligt att det kommer tillbaka. Provet är nu inlämnat till labb och på torsdag får jag veta om det är gbs, urinvägsinfektion och om jag då ännu en gång ska behandlas med antibiotika. Läste att om man behandlats för gbs under graviditeten så ska man igångsättas 8 timmar efter det att fostervattnet har gått. Jag vet ju att jag antagligen kommer få antibiotika genom dropp minst fyra timmar innan barnet ska komma ut. För det är vad det tar för antibiotikan att gå runt i hela kroppen. Usch! Nu blir jag nervös att bebisen kommer smittas och att h*n blir sjuk eller ännu värre...Tänker inte ens ta de orden i min mun.
Varför , varför, varför kan ingenting få gå lite smidigt nån gång. Vad är det här?

Mina andra värden såg ialla fall bra ut.
sammanlagd viktuppgång: 10kg
Fundusmåttet låg på 35
blodtrycket låg på 125/80
Blodvärde:4,9

Barnet ligger fixerat med huvudet nedåt precis som den ska och hjärtljuden låg idag på 145slag/minuten. Både BM och jag tror att det är en pojke där inne. En livlig sådan :)
Ja, snart så får vi veta.
Hoppas nu bara att allt går bra!

Bm tyckte min födelseplanering var såoass bra att hon skrev i journalen att jag tar med mig min egna till bb. Så nu ska jag bara plita ner det på data så att bb-personalen slipper gissa sig igenom mina kråkfötter.
 Jag hittade en bra på LIberos hemsida som jag använde mig av.

Om tre timmar ska jag på min mediala utbildning. Idag startar vi igång steg 3. Det ska bli roligt att träffa alla igen och meditera lite. Gudarna ska veta att jag behöver den vilan som en meditation ger kroppen. För jag är såååå trött nu för tiden.
If i wanna here from an asshole, i fart!!

Kommentarer
Postat av: Linda L-Å

Positiva tankar...! Resan har snart nått sitt slut, och vad är det för nåt som tittar ut...! Love U

2010-01-26 @ 20:56:51
Postat av: sophie

Hej!

Tänkte bara säga att även jag är GBS-positiv. Jag hade GBS hela min graviditet och ingen antibiotika hjälpte. I början av förlossningen (så fort de var säkra på att den startat) fick jag antibiotika och allt gick bra. Jag hade en väldigt snabb förlossning och ändå hann jag få medicinen jag behövde och Lily, vår dotter, påverkades inte alls.

Min förlossning började med värkar, men om din börjar med att vattnet går ska du få antibiotika direkt - så du ska inte vänta med att åka in då. Det kommer gå bra!! =)

Sophie

2010-01-26 @ 22:03:16
URL: http://guldvit-baby.blogspot.com/
Postat av: Miss Hopeful

Hej Sophie!

Vad skönt att höra :)

Då känns det lite lugnare åtminstonde. Det är just smittorisken jag oroar mig för. Jag undrar om de tänker sätta in antibiotika nu innan förlossningen, så jag får ta ännu en kur. Det är ju meningen att det ska vara två veckor kvar innan det är dags. Fast som det känns just nu - så kan det lika gärna sätta igång idag. Det värker i hela magen.



Ha det gott

2010-01-27 @ 09:04:23
URL: http://misshopeful.blogg.se/
Postat av: sophie

Hej igen,

Jag fick GBS bekräftat bara dagar innan förlossningen, men eftersom det var i sparsam mängd valde man att vänta till själva förlossningen att behandla. Jag har överläkaren på KK i Malmö som läkare så han vet vad han gör tycker jag. Jag har fattat det som att det hela beror på halten GBS i odlingen. Är den hög behandlar de alltid, är den sparsam så är det lite olika. Så ingen stress om de inte behandlar dig. Utan då ska du ha antibiotika så fort vattnet går (oavsett om värkarna startat på riktigt eller ej) så låt de inte avvisa dig i telefon, utan åk in direkt. Eller när förlossningen anses starta.

jag hade också lite värkar till och från dagarna innan...det du ska hålla koll på är om det blir regelbundet...det brukar oftast vara den säkraste indikatorn...ELLER, vi som har kvinnlig intuition...lita på den (vad de än svarar i telefon)...känns det som att det kan vara dags så åk in...hellre åka in för många gånger än för få =)

Jag åkte in på känsla...hade regelbundna värkar i kanske 2 timmar på natten och sedan när jag kom in till förlossningen tyckte jag de försvann...1 timme senare var allt i full gång och Lily kom ut 3 timmar senare.

Lycka till!!

Sophie

2010-01-27 @ 10:26:12
URL: http://guldvit-baby.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0