Vaccinerad mot svininfluensan "den nya influensan"

Sådär då var den första sprutan tagen. Känns skönt att ha tagit den, den andra och sista sprutan får jag om tre veckor. På vägen till MVC där jag fick vaccineringen så lyssnade jag på Crister i P3 och då handlade det om svininfluensavaccinet.
Jag ringde in och hamnade i direkt sändning. De frågade om jag hade tänkt vaccinera mig och jag sa att jag precis parkerat och var på väg till sprutan just då. De frågade varför jag skulle vaccinera mig och jag svarade att jag är gravid och att jag inte ville riskera barnets hälsa då man som gravid har ett sämre immunförsvar så är risken större att man blir allvarligt sjuk och då är ju barnets hälsa i fara.
Jag berättade att vi verkligen kämpat för att bli gravida och aldrig skulle ta några onödiga risker och att jag läst allt jag kommit åt angående just svininfluensan.
Då frågade Crister mig angående kvicksilvermängden och dess påverkan på mitt ofödda barn...Men vad jag glömde säga var ju den att kvicksilvermängden motsvarar tre luncher med insjöfisk, så så liten mängd är det. Alltså obefintlig.
De frågade vem som rekommenderat mig att vaccinera mig och jag svarade att det var min barnmorska. Och att jag har fullt förtroende för henne. De har ju fått sin information från högre läkare/forskare och skulle aldrig rekommendera oss att ta sprutan om det skulle innebära någon som helst risk för barnets hälsa.

Vad spelar de för roill om jag blir dålig i två dagar pågrund av biverkningarna jämfört med att insjukna i svininfluensan och kanske förlora mitt barn. Då säger Crister att varannan läkare vägrar att vaccinera sig, han frågade var jag tyckte om det. Jag svarade att det var korkat. Att alla borde vaccinera sig och sluta vara så egoistiska , man kan ju vara bärare av viruset och smitta ner dem i riskgrupperna som kan bli allvarligt sjuka. Vill man ha det på sitt samvete. Och även om jag inte varit gravid så hade jag tagit vaccinet. Tänk om man blir erbjuden vaccinet från sitt jobb och väljer att tacka nej till det...och mot förmodan faktist insjuknar i svininfluensan..skulle du då kunna med att ringa in till jobbet och sjukskriva dig för svininfluensan? och frågan är ju om du igentligen har rätt till någon ersättning då.

If i wanna here from an asshole, i fart!!

Kommentarer
Postat av: Frida

Gjorde det ont att ta vaccinet? Jag ska ta det på onsdag och är lagom nervös ^^

2009-10-19 @ 14:41:35
URL: http://fridawittur.blogg.se/
Postat av: Misshopeful

Det kändes inte ens. Det mest nervösa är om jag gjorde rätt eller inte mot fostret. Men jag litar på att barnmorskorna vet vad de talar om. Du behöver inte vara nervös :)

2009-10-19 @ 15:16:09
URL: http://misshopeful.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0