v.22



Dina bröst kan eventuellt läcka råmjölk, ditt barns första kost. Montgomerys körtlar på vårtgårdarna, producerar ett fuktigt ämne som skyddar dina bröstvårtor vid amning. Din hudfärg kan förändras och områden med mycket pigment t.ex. vårtgårdar, födelsemärken och fräknar mörknar. Håret kan kännas tjockare och det beror på att du nu inte tappar speciellt mycket hår, vilket annars är det normala. När barnet är fött kommer du att tappa hår som vanligt igen. Kom ihåg att sköta tandhygienen, hormonerna kan påverka ditt tandkött och få det att svullna.

Nu har barnet blivit ungefär 19cm långt mellan huvud och stjärt och väger ca 500g. Barnet har fått en dygnsrytm. Det både sover och är vaket. Antagligen är det som mest livligt när du vilar dig. Svettkörtlar har utvecklats och huden är inte lika genomskinlig. Naglarna är fullt utvecklade och fortsätter att växa. Hjärnan växer mycket snabbt och speciellt den del som ligger mitt i hjärnan - germinal matrix. Dess uppgift är att tillverka hjärnceller fram till att barnet är fött och försvinner sedan. Barnets hjärna fortsätter dock att växa fram till fem års ålder.

Källa: http://www.gravid.se/8_calendar/index.htm


Igår kväll sparkade h*n till riktigt ordentligt - för första gången så att hela jag ryckte till. Visst har jag kännt att det sparkar i ett par veckors tid nu men inte så här tydligt. En riktig liten kicker där inne. :) Mammas buse.
Tänk att det går så fort, magen blir bara större och större. Ja brösten också men min vikt den skiftar. Sist jag vägde mig häromdagen hade jag gått ner i vikt istället för tvärtom. Saammanlagt har jag nu ökat 3kg. Men barnet mår väl och växer som den ska. Jag äter lite men ofta och försöker äta mer grönsaker och frukt nu igen. Fortfarande är det husmanskost som gäller all annan mat ger mig bara magont och halsbränna med sura uppstötningar. Kanske därför jag inte ökat mer i vikt. Jag har tom fått sy in lite på mammabyxorna. Trodde jag aldrig att jag skulle få vara med om. Trodde faktist att jag skulle vara stor som ett hus vid det här laget. Men jag är tacksam för att så inte är fallet. Jag har haft näsblod i över en veckas tid nu och magen stelnar till rätt ordentligt emellanåt. Jag försöker dra ner på tempot och tvingas även att göra det för jag har så ont av foglossningen och min whiplash i nuläget. Det förbättras inte av att jag målar väggarna här hemma direkt. Men jag vill ju bli klar nån gång. L säger att näsblodet kan bero på att jag är stressad och överansträngd plus att jag har mer blod i kroppen nu. Det kan stämma, jag har ju inte mått super den sista tiden, jo med graviditeten men det är annat som gnager. Ja,ja det blir väl bra. Vill ju bara njuta av den här tiden.
If i wanna here from an asshole, i fart!!

Kommentarer
Postat av: Linda L-Å

Japp, tänk mer på det goda än onda!!

2009-10-05 @ 14:30:40
Postat av: Martina

Du måste verkligen lugna ner dig, Maria. Du och barnet måste komma i första hand, resten sen.

2009-10-07 @ 00:14:55
URL: http://www.twoeyesonesoul.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0