Fettisdag - recept semlor



Fettisdagen
(den feta tisdagen) är tisdagen efter fastlagssöndagen och den sista dagen före den kristna fastan; dagen mellan blåmåndagen, tidigare även kallad bullmåndagen, och askonsdagen. Att det är sista dagen innan påskfastan har givit upphov till traditionen att denna dag, och ursprungligen bara denna dag, äta semlor, även kallade fastlagsbullar eller fettisdagsbullar. Eftersom dessa bullar gjordes av vetemjöl (vitt mjöl) kallas denna dag även för den (vita) tisdagen.
Källa: Wikipedia

Tänker på min pappas sambo min kära "styvmor ", ha,ha hon gillar inte det ordet...styvmor. Så jag retas alltid med henne och kallar henne för det :)
Ialla fall, hon har inte riktigt förstått sig på att Fettisdagen är en gång om året hon äter nämnligen en semla om dagen. Det värsta är att det är sant. Hon gör det, tror hon gått igenom hela den här stadens konditorier och grannstädernas med efter den godaste semlan. Så är det någon man ska fråga angående "bästa semlan" fråga då henne. Nu när jag tänker på det så ska jag nog ringa och gratulera henne på hennes dag. ha,ha. Jag glömde ju säga det att hon är pinnsmal - trost alla semlorna. Hon måste ha en grym ämnesomsättning. Orättvist.
Skickar med ett recept på semlor: (från coop)



Semlor

 

1 stor, 10 medelstora, 20 små eller 30 minisemlor .

Ugnstemperatur 200 - 250º

 

Ingredienser

 75 g margarin eller smör eller 3/4 dl flytande margarin
finns som ekologisk vara2½ dl mjölk
 25 g jäst
 ½ tsk salt
finns som ekologisk vara½ dl socker eller vit sirap
finns som ekologisk vara1 tsk kardemumma, stött eller mald
finns som ekologisk vara7-8 dl vetemjöl (ca 440 g)
finns som ekologisk vara1 ägg

Fyllning:

 200 g mandelmassa eller 1½ dl sötmandel + 1½ dl socker
finns som ekologisk vara1 dl mjölk

Garnering:

finns som ekologisk vara2-3 dl vispgrädde
finns som ekologisk varaflorsocker

= Denna symbol visar att ingrediensen finns som ekologiskt alternativ

    

Tillagning

Smält det fasta fettet i en kastrull, tillsätt mjölken och värm till 37°C (fingervarmt). Används flytande margarin, värm enbart mjölken.

Smula sönder jästen i en bunke. Rör ut den med lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, ev flytande margarin, salt, socker eller sirap, ev kardemumma, ägg och nästan allt mjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper kanterna.

Jäs degen under bakduk ca 30 min.

Tag upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Baka ut degen till önskat antal bullar. Jäs dem under bakduk på plåt 20-30 min, den kortare tiden för stor bulle. Sätt på ugnen. Grädda den stora bullen i nedre delen av ugnen ca 25 min, övriga storlekar i mitten ca 15 respektive 7-10 min. Låt kallna på galler under bakduk.

Skär av ett lock på varje bulle. Tag ur en del av inkråmet med en gaffel. Smula sönder det i en skål. Blanda med riven mandelmassa eller med finhackad eller mald mandel och socker. Tillsätt sedan mjölk och rör till en ganska lös smet. Fördela fyllningen i bullarna. Vispa grädden och lägg en klick i varje bulle. Lägg på locken och sikta lite florsocker över semlorna.

Ugnstemperatur: Stor semla (1st) 200°C Medelstora semlor (10st) 200-225°C Små semlor och mini-semlor (20 eller 30st) 225-250°C

If i wanna here from an asshole, i fart!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0