HavsNymf


Havsnymf.

I helgen blev jag så då äntligen klar med havsnymfen. Inte min bästa men den får duga.  Jag gjorde den i torrpastell. Jag hade inte tänkt göra en havsnymf från start men färgerna kom av sig själv när jag kom på mig själv att börja måla håret i blåa nyanser. ha,ha så typist mig. Men jag styr inte över måleriet utan jag är ett redskap för målningen att bli målad. Mer så är det. Ofta kommer en bild till utan att jag själv tänkt ut vad jag ska måla eller vilka färger som ska gälla. Men det är väl det som är charmen med att låta sin fantasi tar överhand och bara ge sig hän.
Jag är väldigt sugen på att måla fler nymfer och mytomspunna väsen. Kanske blir det nästa tema på min kommande utställning. Vem vet?

Nereiderna var en grupp havsnymfer  i den grekiska mytologin  som fick sitt namn från sin gemensamma fader Nereus. Deras moder var ocean Doris. Nereiderna förknippades särskilt med Medelhavet.

Nereidernas namn liksom deras antal kan variera. Vanligen uppges de vara femtio. Var och en av nereiderna var associerade med någon av havets olika aspekter. Tillsammans utgjorde de havsguden Poseidons hov och var alltid hjälpsamma mot sjömän som som hamnat i nöd. I den hellenistiska konsten framträder de som vågor som återspeglar havets rytm och skönhet.

Nereiderna var inte nödvändigtvis fridfulla och passiva varelser. Precis som de olympiska gudinnorna så kunde de vara hämndlystna när de blev förargade. Ett exempel på deras hämnd var när Cassiopeia  drottning av Etiopien skröt med att hennes dotter Andromedas skönhet överglänste nereidernas. Nereiderna i sin tur krävde vedergällning, så Andromeda skulle offras till ett sjömonster.

If i wanna here from an asshole, i fart!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0